طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری و انرژی

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 12 آبان 1398 در ساعت 14 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

میتوان این گونه بیان کرد که انرژی نقش بسزایی در زندگی بشر امروزی دارد و نمیتوان نقش آن را کتمان کرد . بحث درباره انرژی و انواع و راه های ایجاد آن و ... نیز بسیار مفصل است . اما ما سعی داریم در شرکت معماری  هیرادانا درباره نقش انرژی در ساختمان و معماری صحبت کنیم .

اما بیاییم خیلی ساده و روان نقش انرژی در معماری را باهم بررسی کنیم .

در بازسازی و دکوراسیون و بازسازی منزل ، انرژی به دو صورت خود را نشان میدهد . یکی انرژی نورانی و دیگری انرژی حرارتی .

انرژی نورانی

انرژی نورانی در طول روز از طریق خورشید و روشنایی آن تامین میشود و در شب از طریق لامپ ها و منابع نوری مصنوعی که از نیروگاه های مولد برق تامین میشود . اما سوخت این نیروگاه های برق چیست ؟

سوخت این نیروگاه ها یا از سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز و بنزین است یا انرژی های نوین و تجدید پذیر مانند استفاده از جریان آب و باد و انرژی هسته ای . رفته رفته این سوخت های فسیلی رو به اتمام است و باید برای اجرای دکوراسیون داخلی از انرژی های نوین استفاده کرد .

برای اینکه بتوانیم از این انرژی نورانی در طول روز نهایت استفاده را ببریم باید فضای خانه ها را به گونه ای طراحی کنیم که بازشوها و پنجره هایی مناسب بتوانند این نور خورشید را وارد فضای داخلی خانه بکند .

انرژی حرارتی

خورشید کماکان نقش مهمی در انتقال انرژی حرارتی را در بازسازی و دکوراسیون داخلی دارد . در زمان های قدیم نیز استفاده از انرژی حرارتی خورشید متداول بوده است . برای این که انرژی را در زمان های گذشته در داخل خانه حفظ کنند از دیوار های قطور برای ذخیره گرما در داخل خانه و استفاده از بادگیر برای تولید سرما در فضای داخلی خانه استفاده میکردند . اما امروزه این انرژی حرارتی بسیار هدر رفت دارد . بسیاری از این هدر رفت انرژی حرارتی مربوط به نمای ساختمان ها و جداره ی بیرونی خانه ها است که اغلب عایق نیستند و انرژی زیادی از این طریق هدر میرود .به غیر از این مورد نیز انرژی از طریق سقف ، کف و پنجره ها نیز در ساختمان ها هدر میرود و این هدر رفت نیز آمار بالایی را نشان میدهند . چون دیوار ها و سقف به طور مستقیم با فضای بیرون در ارتباط اند تابش خورشید بر روی آنها اثر میگذارد و در فصول سرد و گرم این تبادل انرژی فراوان باعث اتلاف انرژی میشود .

پس مسئله ای که در این جا مهم است این است که بتوانیم یک عایق خارجی مناسب و اصولی طراحی و اجرا کنیم .

عایق خارجی ساختمان

برای اینکه بتوانیم یک عایق مناسب و دقیق را به مرحله اجرا در آوریم روش هایی وجود دارد . یکی از این روش ها استفاده عایق پشم سنگ است که متریال مناسبی به عنوان یک عایق به حساب می آید . اما روش های جدید تری نیز وجود دارد و آن هم استفاده از روش ها و متریال های جدید تری مانند پانل های عایق و بلوک های سیمانی عایق است . این متریال های جدید خود عایق حرارتی هستند و در سازه و دکوراسیون داخلی منزل  نیز نقش مهمی را ایفا میکنند .

در کنار این موارد میتوان از متریال های بومی هر منطقه برای ساختمان های آن منطقه استفاده کرد تا انرژی حرارتی را بتوانند درست ایجاد کنند . توجه به اقلیم ساختمان مورد نظر میتواند ما را در طراحی یک ساختمان بهینه با الگوی مصرف انرژی کمک کند . هم چنین حضور عناصری مانند فضای سبز در بیرون خانه و در حیاط ساختمان یا استفاده از عناصر بومی مانند بادگیر ها، باغچه ها و سرداب های سنتی قدیمی همه برای ایجاد آسایش حرارتی تلاش میکنند .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات