طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری باروک چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 30 تير 1399 در ساعت 12 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

باروک روشی است در نقاشی،معماری،موسیقی .معماری باروک در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا آغاز شد این سبک را می‌توان به مانند ورژن نمایشی معماری رنسانس  به حساب آورد. این نوع سبک از معماری و طراحی داخلی بسیار بالا میباشد و تاثیر بسزایی در سبک های بعد از خود دارد به همین دلیل ما شرکت معماری هیرادانا در این مقاله سعی در آشنایی بیشتر با سبک باروک در معماری داریم .

 در سبک معماری و طراحی داخلی کلاسیک باروک ویژگی های ظاهری مانند استفاده از دکور مجلل در طراحی نما و دیوارنگاره های رنگ روشن در آن به کار می رفته است. در معماری باروک از نورپردازی و رنگ های پرشور و اثرات خیالی استفاده می شده است .از آنجایی‌که سبک باروک با دوره استعمار اروپایی‌ها هم زمان بود ساختمان های بسیاری را میتوان با این سبک مشاهده کرد، به خصوص در آلمان و آمریکای جنوبی.

فواره تروی بزرگترین فواره در شهر روم و یکی از معروف‌ترین فواره های جهان حساب می‌شود که به سبک باروک ساخته شده است.

 معماری باروک در دوره اصلاح کاتولیک توسعه پیدا کرد. زمانی که کلیسای کاتولیک در پاسخ به اصلاحات پروتستانی تصمیم گرفت قدرت خود را با اقداماتی موثر در اروپا حفظ نماید. یکی از راه‌های جذب این پیروان ایجاد طرح‌هایی به وضوح احساسی و هیجانی در هنر و معماری بوده است. معماری کلیساها احساس وفاداری بی قید و شرط به این مکان را در بیننده القا می کند و لحظه ورود به کلیسا تجربه ای نمادین و اسرار آمیز  را به بیننده می دهد.

معماری باروک چیست؟

معماری باروک چه ویژگی هایی دارد؟

 با نگاهی خیلی ساده می توانید متوجه شوید که ساختمان دارای چه سبکی میباشد و طراحی نمای ساختمان مربوط به چه سبکی و دوره ای است .سبک باروک ویژگی های ظاهری مشخصی برخوردار است.

ساختمان هایی که به سبک باروک ساخته می‌شوند معمولاً یک برج مرکزی گنبد ،ایوان برجسته کاری و طرح‌های مرکزی مختلفی را در نمای ساختمان نشان می‌دهد.

در ساختمانهای رنسانس به طور منظم بخش‌های مختلف متقارن بودند اما نمای ساختمانهای باروک به عنوان یک مجموعه واحد و به هم پیوسته اجرا می شدند. در واقع نمای ساختمان در راس آن از بخش های یکسان و هم شکل بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد تا توجه مخاطب را به یک قسمت به خصوص جلب نکند.

معماری باروک چیست؟

سبک باروک به کشورهایی از قبیل فرانسه،ایتالیا،انگلستان،هاند ورود پیداکرده است

فرانسه

یکی از بناهایی که در فرانسه به این سبک طراحی و اجرا شده است کلیسای سوربن بود.طراحی داخلی  آن از ستون های متمرکز در ورودی و وجورد یک گنبد بالای آن بوده است که شبیه بناهای قدیمی رومی بوده است.در فرانسه به دکوراسیون داخلی و تزئینات خیلی اهمیت می داده اند.

انگلستان

در انگلستان بناهایی مانند تالار ضافت طراحی شده اند که معمار سعی داشت تا ابهت فضا را  به رخ بیننده بکشد.

مانند عظمت کلیسای سنت پل.

ایتالیا

معماری در ایتالیا به گونه ای بود که استفاده از عناصر باستانی را منسوخ کرد.این سبک نشان دهنده آرمان مذهبی سیاسی بوده است که یکی از بارزترین های این سبک گنبد کلیسای سن پیترو بوده است.

 از ویژگی‌های رایجی که در سبک باروک می توان نام برد عبارتند از:

معماری باروک چیست؟

 گنبد های بیضی شکل

 تقابل و تضاد

 شکوه و تجملات

 پیچ و تاب و خمیدگی

 توجه به ظاهر ساختمان و اجرای تجملات

 مجسمه های طلا کاری شده

 سبک های نقاشی شده

 نقاشی های دیواری در اندازه های بزرگ

 استفاده از مرمر و گچبری

 باروک دارای سه مرحله بوده است که مراحل آغازین پیشرفته و پسین بوده که در هر زمان معماران معروف و تاثیرگذار داشته است.

باروک آغازین

 کارلو مادرنو از معماران این سبک به حساب می‌آید که شاهکار او نمای کلیسای سن پیتر در واتیکان است البته طراحی بخش عمده‌ای از کلیسا را میکلانژ به سبک رنسانس انجام داده که مادرنو سعی به انجام ادامه آن داده بود.

 باروک پیشرفته

از برجسته ترین معماران این سبک بودند که هر دوی آنها در شهر را متمرکز داشته‌اند به امینی استاد دیوارهای منحنی بوده و ساختمان های بزرگی را طراحی کرده است اما معروف ترین و تاثیرگذارترین کلیسای کوچک سنت چارلز در چهارچشمه به شمار می‌آید.

 باروک پسین

معماران در این دوره کم‌کم از تقارن رایج در دوره‌های قبلی باراک فاصله گرفتند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر گاه صحبت از باروک در فرانسه می‌شود در واقع منظورمان باروک پسین است. از معروف ترین ساختمانهای باروک در فرانسه می‌توان به عمارتهای کاخ مانند اشاره کرد.

معماری باروک چیست؟

 

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات