طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری اسلامی

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 19 آبان 1398 در ساعت 14 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری اسلامی همانگونه که نام آن معرف این سبک است با ظهور و پیدایش اسلام و تاثیری که بر معماری و دکوراسیون داخلی منزل و طراحی دکوراسیون داخلی داشت به وجود آمد . حال ما در شرکت معماری و بازسازی ساختمان هیرادانا سعی داریم تا بیشتر با این سبک معماری گرانبها و اصیل آشنا شویم .

این سبک به سرعت با معماری در هم آمیخت و در کاربری ها و بازسازی ساختمان های زیادی و در ساختمان های مذهبی مانند مساجد ، آرامگاه ها  و معابد و در موارد دیگر قصر ها و کاخ های پادشاهان و حاکمان اسلامی به معرض دید در آمد . معماری اسلامی طیف وسیعی از معماری جهان و در مناطق مسلمان نشین که یا تحت سلطه و حاکمیت حاکمان اسلامی بودند یا به طور مستقیم اسلام در آن مناطق وجود داشت را در بر میگرفت . کشورهای خاورمیانه و هند ، افغانستان و بخش های از قاره ی آفریقا و حتی نمونه هایی را میتوان در کشورهای اروپایی را جز سبک معماری اسلامی به شمار آورد .

ظهور سبک معماری اسلامی

هنر اسلامی را میتوان از زمان روی کار آمدن سلسله امویان بررسی کرد . آنها دمشق را پایتخت خود اعلام کردند که با این کار پایتخت حکومت اسلامی به امپراتوری روم شرقی نزدیک شد و امویان نیز برای گسترش ساختمان سازی و بازسازی و تعمیرات ساختمان و ساختن مساجد و کاخ هایشان از معماران رومی برای این کار استفاده کردند . در آن زمان و در امپراتوری روم شرقی معماری که رواج داشت معماری بیزانس بود و این معماران سبک معماری بیزانسی را وارد سبک معماری اسلامی کردند و آنها را در هم دغام کردند که در طول سالیان این معماری اسلامی تکامل یافت و رشد کرد و نمونه های زیبایی از این سبک را در گوشه کنار جهان باقی گذاشت .

مصالح استفاده شده در معماری اسلامی

آجر : از مصالح ساختمانی معروف در معماری اسلامی است که در مساجد و پل ها و کاروانسراهای ساخته شده در سبک معماری اسلامی بسیار پر کاربرد بوده است .

گچ : یکی از هنر هایی که در سبک معماری اسلامی متجلی شد و به اوج خود رسید هنر گج بری و کار با گچ بود . با استفاده از گچ سطوح داخلی بنا ها تزیین و آراسته میشد و برای نوشتن بر روی کتیبه ها و تزیین عناصر ساختمانی بسیار پر کاربرد بوده است .

کاشی : یکی دیگر از مصالحی که برای تزیین ساختمان ها در سبک معماری اسلامی نقش داشت ، کاشی بود . هنرمندان کاشیکار مجرب و معروفی در سبک معماری اسلامی آثار خود را در ساخت مساجد به کار بردند . این کاشی ها جلوه ای زیبا را برای تزیین مناره ها ، گنبد ها و محراب ها ایجاد میکردند . استفاده از انواع کاشی های تک رنگ ، هفت رنگ و معرق در این سبک کاربرد زیادی داشته است .

چوب : از چوب برای ساختن درها و پنجره ها ، آرامگاه ها و ضریح های امامزادگان و حتی تیرها و ستون های ساختمان ها استفاده میشده است .

شیشه : استفاده از  شیشه های رنگی برای تزیین شبستان ها و فضاهای داخلی مساجد توانسته است فضایی دل انگیز را در این فضاها ایجاد کند .

اصول معماری اسلامی

این اصول را میتوان جز اصول بازسازی و دکوراسیون  داخلی در سبک معماری اسلامی برشمرد .

این اصول عبارتند از : اخلاص ، توحید ، حیا ، عبادت ، ذکر ، پرهیز از اسراف و علم

بناهای دوره اسلامی

بناهای دوره معماری اسلامی را میتوان در دو گروه تقسیم کرد .

گروه اول بناهای مذهبی مانند مساجد ، مدارس ، آرامگاه ها

گروه دوم بناهای غیر مذهبی مانند کاخ ها ، کاروانسراها ، بازارها ، قلعه ها ، پل ها و آب انبارها

عناصر تشکیل دهنده ی معماری اسلامی

عناصری زیادی را میتوان بر شمرد که سبک معماری اسلامی را شکل داده اند و در فضاها و کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند . این عناصر شامل ایوان ها ، میانسرا ، گنبد و مناره ، رواق ، حجره ، بادگیر و ... هستند .

9 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات