طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مراحل ساخت یک ساختمان از صفر تا صد ( قسمت اول )

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 آبان 1397 در ساعت 16 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مراحل و فرایند ساخت یک ساختمان را از نقطه نظرهای مختلفی میتوان بررسی کرد ولی اگر بخواهیم در یک مقاله به صورت کلی به مراحل ساخت یک ساختمان از صفر تا صد بپردازیم بیش از 50 مرحله از شروع کار که تهیه زمین است تا تحویل کلید و فروش ساختمان وجود دارد . و هر کدام از این مراحل نیازمند توضیحاتی گسترده و کاملا تخصصی هستند ، ولی در این بخش از شرکت بازسازی ساختمان هیرادانا سعی میکنیم نگاهی کوتاه و مفید به این مراحل داشته باشیم تا شما کارفرمایان از روند پیشرفت و مراحل ساخت یک پروژه ساختمانی اطلاع پیدا کنید

فازاولیه  دریافت مجوزهای لازم

اگر قصد ساخت یک آپارتمان را در زمین خالی دارید و یا میخواهید یک خانه کلنگی را تخریب و بنایی نو بسازید نیاز به در دست داشتن مجوز های لازم برای عملیات ساختمانی هستید . به طور معمول بهتر است که در فصول سرد سال برای مراحل اولیه و گرفتن مجوز های لازم اقدام نمایید که بتوانید در فصول گرم و معتدل سال عملیات ساخت و ساز را شروع کنید .

مرحله اول

بعد از تصمیم گیری نهایی در ابتدا باید مستقیما به شهرداری منطقه خود رجوع کنید البته اگر ملک در تهران باشد مالک باید با در اختیار داشتن مدارکی همچون سند مالکیت ، کارت شناسایی مالک و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کند . در ادامه با شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا همراه باشید تا سایر مراحل را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

مرحله دوم ( بازدید از ملک )

بعد ایجاد پرونده و نوع عملیات ساختمانی کار شما تا به اینجا تمام است و باید منتظر طی شدن روند اداری شهرداری باشید . بعد از طی شدن چندین مرحله ، مسئولان شهرداری از ملک و زمین شما بازدید میکنند تا تمامی ابعاد و ویژگی های ملک شما مشخص شود این بازدید بسیار مهم است زیرا در ویژگی های صدور مجوز های ساخت ساز مانند تعداد طبقه های مجاز برای ساختمان تاثیر مستقیم دارد .

مرحله سوم ( طرح تفصیلی )

در این مرحله با توجه به طرح تفصیلی هر شهر کاربری های هر قطعه زمین مشخص شده است و کارشناسان طرح تفصیلی زمین و ملک شما را بررسی میکنند تا در طرح های بالادستی قرار نداشته باشد. 

مرحله چهارم ( مرحله بروکف یا عقب نشینی ملک )

بسیاری از کارفرمایان و مالکین از چنین مرحله ای بنام بروکف اطلاع ندارند در اصل در این مرحله پرونده شما به این واحد سپرده میشود و در این بخش است که میزان اصلاحیات زمین ، عقب نشینی ساختمان ، ابعاد ساختمان جدید مشخص میشود .

مرحله پنجم ( تهیه نقشه های ساختمان جدید )

بعد از مرحله بروکف دستور نقشه به شما داده میشود که این دستور نقشه چگونگی و جزییات ساختمان شما را تایین میکند . در این مرحله شما باید با یک شرکت معماری و مهندسی برای تهیه نقشه های ساختمان جدید خود همکاری کنید . باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به نقشه مناسب و باب میل خود باید چندین بار با دفاتر مهندسی مشورت و مذاکره کنید تا به بهترین نقشه برای ساختمان جدیدتان برسید .

مرحله ششم ( پرداخت عوارض )

ممکن است در این مرحله کمی هزینه ها بالا برود زیرا باید تمام عوارض های ناشی از ساخت و همچنین اگر قصد خرید تراکم دارید باید هزینه آن را پرداخت نمایید ، در این مرحله باید دقت داشته باشید که هرچه زمان پرداخت عوارض با تاخیر روبرو شود مجوز های لازم شما با تاخیر صادر میشوند و ممکن است به پروژه شما صدمه های جدی وارد شود.

مرحله هفتم ( محاسبات دقیق نقشه های مهندسی )

در این مرحله نقشه ها دوباره به شکلی دقیق بررسی میشوند و محاسبات تکمیلی بر روی آنها انجام میگیرد ، در این مرحله توصیه ها و مواردی از سوی مسئولان شهرداری به پروژه شما داده میشود که عموما در زمینه های بهینه سازی مصرف انرژی ، رعایت اصول معماری و استانداردهای لازم برای اسکلت ساختمان و استحکام بنا است . حتما این توصیه ها و تذکرات که در این بخش از شرکت معماری و بازسازی ساختمان هیرادانا ارائه شد را جدی بگیرید تا در آینده دچار مشکل نشوید .

مرحله هشتم ( دریافت مجوز ساخت و ساز )

اگر تمامی مراحل قبل را به ترتیب و با موفقیت پشت سر گذاشته باشیدبرای اخذ مجوز ساخت و ساز مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد . برای اخذ مجوز  ساخت ساز مراحلی وجود دارد که باید به دقت انجام گیرند تا مشکلاتی در آینده متوجه پروژه شما نشود . در اختیار داشتن این مدارک برای اخذ مجوز ساخت و ساز الزامیست : 1- برگه تعهد نظارت 2-برگه تعهد محاسب و نقشه های سازه و اجرایی 3- برگه تعهد کارفرما 4-فیش های پرداختی عوارض ساختمانی 5-جواب نامه از ادارات بیمه ، آب ، برق و مخابرات 6-سند مالکیت 7-نقشه ها با امضا و مهر طراح 8-پیش نویس پروانه شهرداری 9- تکمیل شناسنامه ساختمان 10- امضای پروانه

نکته : تحقیقات و آمارها نشان میدهد که کسانی که شروع به تشکیل پرونده برای ساخت و ساز میزنند تنها یک سوم میتوانند مجوزهای لازم را کسب کنند  و دیگر کارفرمایان و مالکان  از نیمه راه منصرف میشوند .با اینحال اگر موفق به اخذ مجوز ساخت و ساز شدید تنها 2 سال برای ساخت خانه خود فرصت دارید و اگر بیشتر زمان ببرد باید عوارض تعویق پروژه را پرداخت نمایید .

فاز دوم و عملیات ساخت و ساز

برای شروع عملیات ساخت و ساز در ابتدا باید زمین مورد نظر بار دیگر مورد بازدید و بررسی قرار بگیرد برای مثال باید فاصله ساختمان تا خیابان و پل ، چگونگی قرار گیری منابع آبی و فاضلابی و همچنین خاک زمین بررسی و آزمایش شود . آزمایش خاک بسیار مهم است زیرا یکی از فاکتورهای اصلی در توانایی زمین برای تحملبارهای ساختمان را نشان میدهد و تعداد طبقات مجاز را مشخص میکند .همچنین برای عبور و مرور ماشین آلات سنگین زمین را مورد بررسی قرار میدهند و نقشه های اصلی را با وضعیت موجود تطبیق میدهند.

مرحله اول ( پیاده کردن نقشه )

شاید این مرحله از مهمترین مراحل ساخت و ساز باشد که اگر با دقت و وسواس انجام نگیرد ممکن است مشکلاتی را پیش آورد که مجبور به تخریب ساختمان شویم . در این مرحله پلان و نقشه را با روش های گوناگون بر روی زمین پیاده میکنیم که جای پی ها ، ستون ها و ... مشخص میشوند . اگر ساختمان ابعاد کوچکی داشته باشد برای پیاده کردن نقشه بر روی زمین میتواناز گچ و متر و رسیمان استفاده کرد ولی در پروژه های بزرگ که نیازمند دقت بیشتری هستند باید از دستگاهای نقشه برداری استفاده کنیم .

مرحله دوم ( گودبرداری و بتن مگر )

در فاز مطالعاتی و طی محاسبات مهندسین سازه بر طبق تعداد طبقات ساختمان مشخص میشود که تا چه میزان باید برای گود برداری زمین را حفر کنیم . و طول و عرض و نوع فونداسیون مشخص میشود . بهتر است گودبرداری توسط تیم حرفه ای و مجرب انجام گیرد و هیچگونه تغییراتی در آن صورت نگیرد . بعد از عملیات گود برداری مقاومت زمین و خاک دوباره باید توسط مهندسین سازه آزمایش شود تا از مقاومت لازم برای ساختمان اطمینان حاصل شود و اگر میزان استحکام مناسب نبود بنابر تشخیص مهندس سازه باید مقاوم سازی بر روی خاک و گودبرداری انجام شود . برای مثال ممکن است در چند ردیف از دیوار سنگی استفاده شود . در انتها برای مقاومت بیشتر و رسیدن به سطحی تراز و مناسب باید از بتن مگر استفاده شود . بتن مگر بتنی است که از محتویات سیمان پایینی برخوردار است ، بتن مگر برای راحتی در آرماتور بندی و بالابردن کارایی و کیفیت فونداسیون ضروری است .

مرحله سوم ( فونداسیون )

در این مرحله فونداسیون ها آرماتور بندی میشوند و مهندس سازه مشخص میکنند که از چه نوع میلگرد و قطری استفاده شود و تراکم و فاصله میلگردها چقدر باشد که تمام این مشخصه ها از روی وزن ساختمان و تعداد طبقات مشخص میشود . که هرچقدر وزن و تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد نیازمند میلگردهای با قطر و تراکم بالا نیازمندیم . بعد از آرماتور بندی و مشخص شدن شکل نهایی فونداسیون باید تمام آرماتورها و فونداسیون قالب بندی شود تا برای مرحله بتن ریزی آماده شود . با توجه به این موضوع که مقاومت بتن به میزان رطوبت و آب سیمان بستگی دارد. به همین دلیل از قالب های چوبی و فلزی در  کنار آرماتورها استفاده میشود تا خاک رطوبت بتن را جذب نکند و مقاومت آن را پایین نیاورد . البته در بعضی مواقع از فونداسیون های عمقی استفاده میشود که میتوان در این حالت روی خاک را نایلون کشی کرد تا آب به درون خاک نفوذ نکند . بعد از آرماتور بندی و قرار دادن قالب ها عملیات فونداسیون ما به آخرین بخش خود یعنی بتن ریزی میرسد . در این مرحله بتن ها را درون قالب ها و بین آرماتورها میریزند به دلیل حساسیت بالای فونداسیون ، بهتر است از بتن های با کیفیت و آماده استفاده شود و همچنین عمل ویبره زدن بتن بسیار مهم و حیاتی است که باعث خارج شدن هوای داخل بتن ، پخش شدن مناسب بتن و بالابردن کیفیت بتن میشود و همچنین میتوان با عملیات ویبره زدن بتن افزودنی هایی که مورد نیاز است برای بتن برای مقابله با شرایط محیطی و جوی به بتن تزریق میشود .

مرحله چهارم ( سازه و اسکلت ساختمان )

سازه فلزی

قبل از تمام مراحل ساخت نوع و سیستم اسکلت ساختمان توسط مهندسین سازه مشخص میشود که میتواند فلزی و یا بتنی باشد . در زمان عملیات فونداسیون هم نوع فونداسیون بر اساس نوع اسکلت ساختمان شکل میگیرد . در اسکلت های فلزی از صفحه ستون و پلیت هایی بر روی فونداسیون استفاده میشود که ستون ها بر روی این پلیت ها قرار میگیرند . این صفحات ستون باید کاملا صاف و تراز باشند و در هنگام بتن ریزی فونداسیون تراز بودن آنها بایدبه طور مداوم چک شود . ستون های هر طبقه از قبل در کارگاه آماده شده اند و توسط جرثقیل بر روی فونداسیون و بر روی هم قرار میگیرند . حال با توجه به پیشنهادات مهندس سازه جوشکاری و یا پیچ  و مهره در اتصالات استفاده میشود . در اسکلت فلزی باید به خاطر داشته باشیم که برای بحث زلزله باید از بادبند های مناسب در قاب های ترجیحا متقارن استفاده کنیم .

سازه بتنی

در صورتی که ساختمان شما قرار است با اسکلت بتنی ساخته شود . در سازه بتنی در فونداسیون باید از میلگرد های انتظار برای اجرای ستون استفاده کنید که بعد از ریختن بتن فونداسیون این میلگردها ستون طبقات را مشخص میکنند . در اجرای اسکلت بتنی به ترتیب باید آرماتور بندی ستون ها ، آرماتور بندی تیرها ، قالب گیری تیر و ستون و بتن ریزی تیر و ستون انجام شود . در سازه بتنی به دلیل ماهیت بتن سرعت ساخت و ساز بسیار پایین تر از سازه فلزی است به این دلیل که بعد از بتن ریزی تیر و ستون و سقف یک طبقه باید مدت زمانی چند روزه را منتظر بمانیم تا بتن به مقاومت کافی و مناسب خود برسد تا بتوان طبقات بعدی را اجرا کرد .اسکلت بتنی به دلیل هزینه کمتر و خطای کمتر در اجرا طرفداران بیشتری نسبت به سازه های فلزی دارد .

مرحله پنجم ( اجرای سقف )

اجرای سقف یکی از حساس ترین عملیات های ساختمانی است و باید به دقت و وسواس کامل انجام پذیرد .نوع سقف با توجه به ساختمان ، سازه ، تعداد طبقات و بسیاری موارد دیگر توسط مهندسین سازه انتخاب میشود که از پرکاربرد ترین سقف های کشور میتوان از سقف های تیرچه بلوک ، عرشه فولادی ، تیرآهن ، کوبیاکس و ... نام برد که اجرا و نحوه ساخت هر یک از این سقف ها متفاوت است .

مرحله ششم ( دیوارچینی )

در آخرین مرحله از فاز دوم ساخت یک ساختمان عملیات چیدن دیوارهای بیرونی و داخلی شروع میشود . در سازه های فلزی و بتنی عملیات دیوارچینی آنچنان نیازمند دقت و مهارت بالا ندارد و به راحتی میتوان از سفال ، آجر ، بلوک های سیمانی و یا دیوار های پیش ساخته استفاده کرد . البته در دیوارهای بیرونی نباید از وال پست ها غافل شد که علاوه بر بالا بردن مقاومت دیوار در زمان زلزله از شوت شدن دیوار به بیرون جلوگیری میکند و بسیار ضروری است .

در مقالات بعدی از شرکت هیرادانا با همراه باشید تا سایر اطلاعات در این زمینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هیرادانا شرکت فعال در زمینه بازسازی ساختمان ، بازسازی منزل ، تعمیرات ساختمان  ، دکوراسیون داخلی و غیره میباشد.

9 / 10
از 8 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات