طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما با سبک و کانسپت مدرن

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 13 شهریور 1397 در ساعت 16 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نمای مدرن

جداره بیرونی یک بنا دارای شخصیت و اهمیت بسیاری است .با توجه به این که چهره یک منطقه و شهر را آثار معماری و جلوه آنها میسازند طراحی نما برای یک ساختمان دارای اهمیت فراوانی میشود .علاوه بر جلوه شهری که یک نما میسازد ، نمای یک ساختمان مانند ظاهر انسان میماند و توضیحاتی از شخصیت و ویژگی های آن فرد به بیننده منتقل میکند . با توجه به موارد فوق پس نما و جداره خارجی یک ساختمان یکی از قسمت های مهم و اصلی یک ساختمان است و باید به خوبی طراحی و اجرا شود تا بتواند وظیفه ای که دارد را به خوبی انجام دهد .

طراحی نما با سبک و کانسپت مدرن دو دهه است که وارد این مرز و بوم شده است و در همین دوران اندک دارای ریزشاخه های متنوع ، کاربردی و زیبایی شده است . ولی در کل سبک مدرن در معماری قبل از جنگ جهانی اول در اروپا شکل گرفت و بعد از جنگ توجه بیشتری به آن شد ، لوکوربوزیه که از سردمداران سبک مدرن است اصول و ویژگی هایی را برای این سبک در نظر میگیرد که عبارتند از  :

  • پنجره و بازشوهای طولی و سراسری
  • نقشه آزاد
  • سقف کنسول شده
  • بلندمرتبه سازی
  • بام سبز
  • نمای آزاد

ولی با توجه به گذشت زمان بسیاری از این اصول و ویژگی ها با توجه به خواسته و نیازهای معاصر بروزرسانی شدند که البته به کارایی و جلوه این موارد هم افزوده شد .

حال به طور اختصار در مورد نمای مدرن بحث میکنیم این سبک و کانسپت در نمای یک ساختمان علاوه بر جلوه زیبایی که دارد یک خصوصیت و ویژگی ناب دارد و آن این است که نمایی که به سبک مدرن طراحی و اجرا شود تا سالیان دراز و طولانی نو و بکر میماند و از مد نمی افتد که این خصوصیات باعث میشود که این سبک از طرفداران  زیادی برخوردار باشد. نمای مدرن را میتوان برای تمام کاربری ها تعریف کرد در اصل نمایی که با سبک مدرن طراحی شود را میتوان برای ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری و ... اجرا کرد . نمای کلاسیک و دیگر سبک ها به دلیل داشتن تقارن بصری زیبا جلوه میکنند با این حال همیشه یک ساختمان را نمیتوان به شکل متقارن طراحی کرد ، طراحی نمای مدرن در ماهیت اصلی خود از تقارن پیروی نمیکند و بهترین گزینه برای نماهای نامتقارن است و زیبایی خاصی را در عین نامتقارنی به ساختمان میدهد . نمای مدرن یک نمای دارای ریتم و نظم نیست ولی با اینکه دارای بی نظمی است یک پیچیدگی خاص و دارای هارمونی است .

سبک مدرن از ترکیب احجام اقلیدسی با هم شکل میگیرد و این ترکیب حجم ها نه به شکل منظم و متقارن و ریتمیک بلکه با اصولی خاص و پنهان در کنار هم قرار میگیرند و نمای ساختمان را شکل میدهند البته طراحی و اجرای درست نما و کمپوزیسیون این احجام بسیار مهم است و اگر این موارد به درستی انجام نگیرد یک نمای شلخته و زشت بوجود می آید .

در نما با توجه به این که یک صفحه صاف در اختیار ماست ولی برای ایجاد زیبایی های بصری نیاز به ایجاد عمق های دید در نما داریم ، سبک مدرن در اصالت خود این عمق دید را با فرورفتگی ها و بیرون زدگی های احجام ترکیب شده بوجود میاورد . و این مورد خیلی مهم است که نمای ساختمان ما از یک صفحه صاف و و دوبعدی به یک حجم سه بعدی و پرسپکتیو دار تبدیل شود .

در نمای مدرن متریال بسیار مهم است همانطور که گفتیم نمای مدرن از ترکیب احجام با شکل های مختلفی بوجود می آید . به شکل ایده آل مناسب تر است که از ترکیب چند متریال هم برای این احجام استفاده شود . نوع ترکیب این متریال ها با هم و قرار گیری آنها کنار هم و همچنین اتصالشان با یکدیگر بسیار مهم است . طراحی نمای مدرن خاصیت انطباق بالایی با متریال های گوناگونی نظیر آجر ، چوب ، شیشه ، کامپوزیت و ... را دارد .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات