طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نمای سنتی و اصیل ایرانی

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 27 شهریور 1398 در ساعت 16 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در طی چندین سال گذشته سبک ها و کانسپت های متفاوتی برای طراحی و بازسازی نمای ساختمانی در کشور بوجود آمده است برای مثال از سبک های جدید و نو در صنعت نماسازی کشور میتوان به سبک طراحی نمای کلاسیک ، نمای مدرن ، نماهای تلفیقی و ارگانیک اشاره کرد . که ما در شرکت طراحی و اجرای نما ساختمان و بازسازی نمای ساختمانی هیرادانا سعی کردیم اطلاعات و ویژگی های اصلی این قبیل سبک های نما را برای شما بازگو کنیم که شما عزیزان میتوانید در بخش مقالات سایت ما به این اطلاعات دسترسی داشته باشید . ولی ما در این مقاله سعی در بازکردن سبک نمای سنتی ایرانی داریم و اطلاعات و ویژگی های این سبک خاص و اصیل ایرانی را میخواهیم برای شما عزیزان بازگو کنیم .

سبک طراحی نمای اصیل ایرانی و یا نمای سنتی به فاکتورهایی خاص مانند تناسبات و هارمونی عالی بین المان هایی مانند سردرها ، گنبدها و ستون ها شناخته میشود . در اصل معماری اصیل ایرانی یکی از معتبر ترین و برجسته ترین سبک ها و معماری های جهان میباشد . شناخته شدن ویژگی ها و سبک معماری سنتی ایرانی مدیون دقت بالای معماران ایرانی و همچنین ذوق عالی و خلاقیت بی نظیر آنها بوده است معماران ایرانی در طراحی نما به سبک سنتی ایرانی مسائلی مانند رعایت دقیق و کامل مسائل فنی و علمی در ساختمان ، محاسبات دقیق تناسبات و ویژگی های نما ، انتخاب بهترین پوشش و فرم برای نما ، ایوان های بزرگ با ارتفاع های بلند و ستون های عظیم و در نهایت تزیینات و دیتیل های مخصوص و ایرانی باعث شده است که سبک طراحی نمای ایرانی در دنیا شناخته شود و آثاری بی مثال در این زمینه ساخته شوند .

حال در ادامه به ویژگی های اصلی این سبک از طراحی نما میپردازیم :

سردر اصلی و تاج ساختمان

این المان معماری در طراحی و سبک نمای سنتی بیشتر در ساختمان هایی که به صورت شمالی جانمایی شده اند و در مقابل خود دارای حیاط هستند استفاده میشده است . نمونه های بیشمار و زیبایی از این المان طراحی نما را میتوان در آثار برجسته معماری ایرانی مشاهده کرد . به طور کلی سردرهای اصلی و تاج های بزرگ در طراحی نما علاوه بر زیبایی و جذابیت ساختان باعث ابهت و شاخص شدن ساختمان و طراحی و بازسازی ساختمان  و نمای شما میشود . همچنین میتوانید از ستون ها بزرگ در کنار و با طراحی درست در سردرها و ورودی های اصلی استفاده کنید ستون هایی با سرستون های تزیین شده که زیبایی خاصی را به ورودی ساختمان شما میدهند . باید در نظر داشته باشید که هرچه ارتفاع تاج ساختمان شما بیشتر باشد ابهت و گیرایی ساختمان شما به مراتب بالاتر میرود ولی در نظر داشته باشید که باید به ضوابط و مقررات شهرداری منطقه خود در این باره دقت نمایید . یکی دیگر از مواردی که باید به شکلی معمارنه  حل و فصل شود رعایت و ایجاد تناسبات درست بین بخش های مختلف طراحی نما بلاخص ستون ها و سرستون ها با سردراصلی و تاج ساختمان میباشد تا سبک طراحی نمای سنتی به خوبی خود را نشان دهد در غیر این صورت زیبایی و جذابیت ساختمان شما از بین میرود .

متریال

همان طور که در ساختمان های سنتی و تاریخی از متریال های سنتی استفاده میشده است بهتر است در طراحی نما و بازسازی نما در سبک نمای سنتی از متریال ها و مصالح سنتی هم استفاده شود ، یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین متریال ها در طراحی و اجرای نما آجر میباشد ، شاید در دنیای امروز و نماهای امروزی استفاده از آجر را در  طراحی نما مدرن و تلفیقی و یا ترکیبی دیده باشید ولی باید بدانیم که آجر از پرکاربردترین متریال ها در طراحی نماهای سنتی ایرانی میباشد . یکی دیگر از متریال هایی که کاربرد فراوانی در نماهای سنتی دارد شیشه میباشد . شیشه های ساده و شیشه های مینای قدیمی و یا همان شیشه های رنگی از جایگاه ویژه ای در طراحی نمای سنتی ایرانی برخوردار هستند . همچنین ترکیب و استفاده درست با تناسبات دقیق بین متریال های شیشه و آجر میتواند زیبایی و اصالت نمای ساختمانی شما را تضمین کند .

چیدمان و تناسبات در طراحی نما

همانطور که میدانیم استفاده از یک و یا چند متریال و صرفا کنار هم قرار دادن آنها علاوه بر اینکه باعث زیبایی نمای سنتی شما نمیشوند بلکه اصالت و ویژگی های برتر آن را از بین میبرد و تنها یک نمای کپی شده از نمونه های دیگر خود است . طراح و معمار نما با سلیقه و ذوق هنری خود است که با چیدمان و رعایت تناسبات بین بخش های مختلف و متریال های گوناگون اصالت نمای سنتی شما را پدید می آورد که بیننده ساختمان شما به راحتی بتواند روح نمای سنتی ساختمان شما را درک کند . حتی ما در معماری کهن و سنتی خود از چندین نوع چیدمان برای متریال آجر برخوردار هستیم که شرکت طراحی نما و بازسازی نمای شما میتواند برای زیبایی بیشتر ساختمان شما از هر یک از این نوع چیدمان آجری برای بخش های مختلف نمای شما استفاده کند .

 

10 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات