طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی روف گاردن و طراحی بام سبز

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

روف گاردن ها و بامهای سبز امروزه یکی از عناصر معماری پرطرفدار و جذاب بحساب می آیند و در بیشتر ساختمان های لوکس و ویلاهای مدرن از روف گاردن و بام های سبز استفاده میشود . بام ها فرصت های عالی را برای ایجاد یک حیاط و باغ را ایجاد میکنند و میتوانند محیطی آرام و لذت بخش را برای استفاده کنندگان خود فراهم کنند . ولی برای طراحی یک بام سبز و روف گاردن باید به نکاتی از جمله سازه ، گیاهان ، نورپردازی و ... توجه کرد که ما در اینجا سعی میکنیم نکات مهمی را در طراحی روف گاردن و بام سبز برای شما بیان کنیم .

علاوه بر ایجاد محیطی آرام و دلپذیر در بین درختان و پوشش گیاهی که در آسمان و میان ابرها است . روف گاردن ها میتوانند به عنوان نوعی عایق حرارتی برای ساختمان و طبقه زیرین خود عمل کنند و به صرفه جویی انرژی کمک بسزایی کنند . این عایق کردن ساختمان توسط روف گاردن به این صورت است که در فصول سرد سال روف گاردن مانند یک لایه بر روی سقف عمل میکند که مانع ورود سرما و خروج گرما از داخل ساختمان میشود . در فصول گرم سال هم به دلیل وجود آب های سطحی و پوشش گیاهی موجب خنک شدن و تهویه مطبوع در ساختمان میشود . روف گاردن به عایق سقف شما هم کمک میکند و از پوسیدگی و از بین رفتن عایق بندی سقف جلوگیری میکند ، همچنین با ساخت روف گاردن و بام سبز در بازسازی ساختمان خود میتوانید یک دکوراسیون لوکس را به بازسازی منزل و نمای ساختمان خود ببخشید .

علاوه بر این مزایای عملکردی و بهینه سازی انرژی بام های سبز ، ویژگی اصلی این عنصر معماری در ایجاد محیطی زیبا و آرامش بخش برای خانواده و میهمانان است که میتوانند با دید منظر عالی و مرتفع در میان پوشش های گیاهی و هوایی دلپذیر به وقت گذرانی بپردازند .

محاسن و مزایای روف گاردن

  • استفاده بهینه از فضایی بدون مصرف به عنوان محیطی برای دورهمی ها ، تفریح و ...
  • ایجاد نمایی لوکس در ساختمان
  • پاکسازی و تلطیف هوای بام و ساختمان
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و ممانعت از ورود هوای سرد به ساختمان
  • مانع از تابش مستقیم آفتاب بر بام میشود که باعث خنک شدن ساختمان در فصول گرم میشود
  • ایجاد یک حیاط در میان ابرها

برای طراحی و اجرای روف گاردن گیاهان و پوشش گیاهی از مهمترین فاکتورها و مشخصه های بام سبز بحساب می آیند . ولی باید به خاطر داشته باشیم که نمیتوان از هرگونه پوشش گیاهی برای بام سبز استفاده کرد . بهتر است از گیاهانی که مقاومت و سازگار با محیط هستند استفاده کنید . به دلیل ارتفاع بالا و در معرض باد و طوفان بودن گیاهان اگر از پوشش گیاهی ضعیف استفاده شود ممکن است در زمانی اندک از بین بروند .همچنین باید به هزینه های نگهداری و چگونگی مراقبت از آنها دقت کنید . پیشنهاد شرکت معماری و  بازسازی ساختمان هیرادانا  به شما استفاده از گیاهان بومی منطقه و گیاهانی که دارای برگ های کوچک و زخیم هستند است زیرا این نوع از گیاهان دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و جوی دارند .

چمن و شمشاد هم از گزینه های عالی برای دکوراسیون داخلی روف گاردن هستند ولی برای استفاده از پوشش گیاهی باید بستر مناسب برای آنها ایجاد کنیم ، عایق بندی با لایه های ژئو و ژئو تکستایل ، زهکشی ، استفاده سینی هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب و خاک مناسب از مراحل و مواردی هستند که باید به درستی و با تخصص بالا طراحی و اجرا شوند .

برای طراحی و دکوراسیون روف گاردن و یک دکوراسیون لوکس برای بام شما طیف گسترده ای از انتخاب ها و گزینه ها وجود دارد . آلاچیق ها از عناصر و ویژگی های جدانشدنی از دکوراسیون روف گاردن هستند . آلاچیق در روف گاردن توانایی ساخت محیطی برای جمع شدن خانواده و دورهمی ها را با چشم اندازی زیبا برای شما فراهم میکند .

علاوه بر آلاچیق ها میتوان از سازه های چوبی مانند پرگولاها ، آتش دان ، آبنما ، باربیکیو ، تندیس و مجسمه های تزیینی ، گیم روم  ، مبلمان های فضای باز و ... بهره جست . دکوراسیون و جزییات طراحی در روف گاردن بسیار مهم است و باید به خوب و با دقت بسیار انجام پذیرد .

مبلمان چوبی و متریال چوب بسیار در روف گاردن لذت بخش است برای مثال نیمکت های چوبی حسی نوستالژیک و آرامشی وصف ناپذیر رابه بام سبز شما میبخشند . باید دقت کنید که برای ساخت عناصر چوبی از چوب های مقاوم مانند ترمووود استفاده شود تا در شرایط جوی و محیطی دچار آسیب و مشکل نشوند .

کف سازی روف گاردن در زیبایی و حس بام بسیار تاثیر گذار است که میتوان از سنگ و موزییک استفاده کرد ولی برای داشتن دکوراسیون لوکس پیشنهاهای بهتری مانند استفاده از چوب و سنگ ریزه وجود دارد . کف پوش های چوبی و ترموود علاوه بر زیبایی و حس گرمایی که به دکوراسیون روف گاردن میدهند در مقابل شرایط جوی مانند باد و باران و تابش خورشید بسیار مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند .

نورپردازی هم از فاکتورهایی است که باید به شکلی خلاقانه طراحی و اجرا شود و در زیبایی روف گاردن بسیار تاثیر گذار است . برای دکوراسیون و طراحی و اجرای روف گاردن میتوان از نورهای مخفی بر روی آلاچیق و پرگولاها استفاده کرد و یا از چراغ های کوتاه باغی و پارکی با طراحی درست و بجا بهره برد .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات