طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی داخلی و نورپردازی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 30 مهر 1401 در ساعت 10 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی در یک خانه و یک فضای معماری حالت و جو اتاق و فضا را میتواند با توجه به ابعاد خود فضا ، و نوع و رنگ نور عوض کند. جاگذاری و نوع نورها جنبه مهمی از طراحی دکوراسیون داخلی منزل بحساب می آیند و در نوع انتخاب آنها باید به نوع رنگ ، سایز اتاق ، قابلیت گرفتن نور طبیعی در فضا و مبلمان و دکوراسیون در آن فضا دقت کرد. وقتی عناصر داخلی و معماری یک فضای داخلی با نورپردازی درست ترکیب شوند به اتاق و آن فضا یک سبک خاص و ترکیبی بی نظیر میدهد.

رنگ در نورپردازی داخلی

دراجرای دکوراسیون و بازسازی ساختمان  نورپردازی میتوان از یک یا ترکیب چند نوع نور و چند رنگ در یک اتاق و حتی یک سطح و دیوار استفاده کرد که باعث بزرگتر دیده شدن دیوار و سطح میشود . نورهایی با رنگ های تیره میتوانند اتاق و فضا را کوچکتر و تنگ تر کنند ، نورهای روشن و سفید باعث بزرگتر دیده شدن فضا میشوند و دیوارها را به عقب میکشند . تجسم و دید ما از یک فضا به نورهای بازتابی از سطوح ، مبلمان و دیوارها بستگی دارد . برخی از نورپردازی ها اختصاصا با همین بازتاب های نوری از دیوارها شکل میگیرند. به علاوه نورهای مستقیم میتوانند رنگ دیوارها را تسکین بدهند و رنگ آنها را ملایم و جذاب تر کنند . همچنین نورها را میتوان به نوعی طراحی کرد که تابشی نرم فقط بر روی زمین و کف فضا داشته باشند و بر روی دیوارها بازتاب و نوری ایجاد نشود . این نوع نورها مخالف نورهایی هستند که در روی دیوارها و وسط اتاق و یا فضای مورد نظر نصب میشوند و وظیفه روشنایی کل فضا را بر عهده دارند . استفاده از هر دو این نورها به نوع رنگ و میزان شدت آنها در فضا تاثیراتی از قبیل تجسم بزرگی و کوچکی ، حالت و اتمسفر فضا ایجاد میکنند.

نورپردازی-در-طراحی-داخلی-2

نورپردازی های مستقیم و جهت دار

نورپردازی در یک اتاق و فضا در اصل ماهیت و تجسم اصلی یک اتاق را مشخص میکند و باعث برجسته شدن عناصر معماری و داخلی که مورد نظر هستند میشود . نورهای جهت دار و مستقیم مثال و نمونه خوبی برای نورپردازی های موقعیتی بر روی یک عنصر خاص هستند . این نوع نورها را میتوان از سقف آویزان کرد و یا بر روی دیوار نصب کرد که بتوان نور قبل تنظیم  آنها را بر روی عنصری که خواهان برجسته شدن آن هستیم استفاده کرد مثل شاخص کردن یک نقاشی دیواری ، گلدان و گلی بر روی یک میز در ورودی و بالای بارها و کابینت آشپزخانه ها . از نورهای مستقیم در کف و یا سقف برای ایجاد نورهای عمودی برای نوع های مختلف طراحی میتوان استفاده کرد .

عملکرد و وظیفه نورپردازی

یکی از مهمترین نقش های نورپردازی در طراحی داخلی عملکرد و وظیفه ای که از یک نور خاص داریم است. نورپردازی باید یک هدف مشخص داشته باشد در غیر این صورت فقط باعث مصرف بیهوده انرژی میشود . لوسترها در فضاهای بزرگ و باز ، ورودی ها و اتاق ها با توجه به مرکزیتی که دارند بهترین نور برای روشنایی این فضاها هستند . نورهای دیواری باعث افزایش طول و اندازه میشوند که برای راهروهای منتهی به هال و پذیرایی مناسب هستند و به نوعی این نوع نورها باعث مشخص کردن مسیر میشوند .

در نورپردازی باید به نوع نور ، جهت آن و شدت نور کاملا دقت کنید . نورپردازی خاصی را برای میزها و سایر قسمت هایی که عملکرد خاص و مهمی دارند و روشنایی آنها باید بیشتر از روشنایی کل اتاق باشد اختصاص دهید .

نورپردازی-در-طراحی-داخلی-3

فضا

هر دو نوع نور ، نورهای طبیعی و نورهای مصنوعی به تجسم و درک ما از فضا کمک میکنند. برای اتاق و فضاهای تاریک راهی را برای استفاده بیشتر از نور طبیعی پیدا کنید . اگر یک اتاق و فضا نور کافی را جذب نکند باعث ایجاد حس خفگی در انسان میشود. علاوه بر اینها باعث بدتر دیده شدن مبلمان و اساسیه فضا مثل میز قهوه خوری ، میز های کنار مبلی ، صندلی ها ، مبلمان راحتی و دیگر وسایل میشود و آنها از آن چیزی که هستند کوچکتر دیده میشوند . لامپ ها و نورهای دیواری و گوشه ای و نورهای مرکزی که از سقف آویزان میشوند به روشنایی فضا و اتاقی که نور طبیعی کمی دارد و یا اصلا ندارد کمک میکنند و باعث بزرگتر دیده شدن فضا از لحاظ بصری میشوند ، از این نوع نورپردازی در تمام فضاها از خانه تا یک محیط اداری میتوان استفاده کرد . نورهای طبیعی بهتر و دارای ارزش بیشتری نسبت به نورهای مصنوعی هستند ، به این دلیل که نورهای طبیعی رنگها را بهتر نشان میدهند و از نظر بصری با بازتاب نوری که در یک اتاق ایجاد میکنند باعث بزرگتر دیده شدن فضا میشوند . اگر از پنجره های بزرگ برای بهره وری بیشتر از نور طبیعی استفاده میکنید ، بهتر است از کرکره ها و پرده های مناسبی استفاده کنید تا بتوانید نور وارد شده به محیط را کنترل کنید.

شرکت دکوراسیون هیرادانا مجری پروژه های بازسازی منزل و دکوراسیون از صفر تا صد

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات