طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی داخلی مطب روانشناسی بخش دوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 14 ارديبهشت 1399 در ساعت 13 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقاله قبلی شرکت معماری هیرادانا به این نکته اشاره کردیم که طراحی داخلی مطب روانشناس باید به گونه ای باشد که در بیمار احساس ارامش کرده و استرس را از بیمار دور کند  و از رنگ ها و فرم ها آرام بخش استفاده کنیم و اشاره ای به رنگ های مناسب در طراحی  مطب کردیم حال به ادامه معرفی اصول طراحی مطب روانشناس میپردازیم.

  • نورپردازی  مناسب

    طراحی داخلی مطب روانشناسی

نور پردازی نیز مانند انتخاب رنگ یکی از انتخاب های بسیار مهم می باشد.

نورپردازی به دو روش نور پردازی طبیعی و مصنوعی ( مستقیم و غیر مستقیم ) در یک فضا صورت می گیرد.

  • نور طبیعی

میزان نور در یک فضا تاثیر مستقیم بر روی رفتار بیماران می گذارد استفاده از نور مستقیم مناسب ترین نور پردازی برای طراحی داخلی مطب روانشناسی میباشد پیشنهاد می شود که در اتاق انتظار از نور طبیعی بهره گرفته شود اما اگر امکان این کار وجود نداشت حتما سعی کنید که در اتاق روانپزشک از نور طبیعی استفاده کنید اگر نور طبیعی به صورت درست به فضا هدایت شود تاثیر خوب و آرام بخشی بر روی مراجعه‌ کنندگان می گذارد.

  • رعایت اعتدال

    طراحی داخلی مطب روانشناسی

نورپردازی در یک فضا به صورت مصنوعی باشد یا طبیعی  باید یک حد میانگین رعایت شود و نه از آنها زیاد و نه کم در یک فضا استفاده شود زیرا در هر دو صورت باعث ایجاد تنش می شود نباید بیماران  در مقابل نور طبیعی شدید قرار گیرند. میزان نور طبیعی در یک اتاق باید به وسیله پرده ها کنترل شود.

این موضوع در بازسازی ساختمان  در مورد نورپردازی مصنوعی نیز صدق می کند یعنی چه نور پردازی مصنوعی اجرا  شود چه به صورت مستقیم نباید به بیمار به صورت مستقیم بتابد یعنی باید به گونه ای اجرا شود که در همه جای اتاق روشنایی مطلوب به وجود آید و هیچ نقطه بیش از حد روشن یا تاریک نشود نور های ملایم باعث ایجاد صمیمیت و راحتی بیشتری بین پزشک و بیمار می شود و یک فضای دنج تری را به وجود می آورد.

  • مبلمان

    طراحی داخلی مطب روانشناسی

انتخاب و چیدمان مبلمان در فضای داخلی مطب جزء نکات بسیار مهم می باشد.

تخت اتاق پزشک یکی از مبلمان ضروری در مطب روانشناسی می باشد زیرا با توجه به روند درمان در این فضا ها  ممکن است در طول درمان پزشک نیاز داشته باشد برای مدت کوتاهی بیمار را به خواب ببرد در چنین مواردی وجود تخت الزامی می باشد در انتخاب نوع تختی باید دقت داشته باشید که یک تخت راحت و هماهنگ با دکور داخلی اتاق پزشک انتخاب کنید اما باید تخت  را در مکانی قرار دهید که چشم بیمار زیاد با ان مواجه نشود پیشنهاد می شود که آن را در پشت مبلمان قرار داده و رو به روی بیمار از گل و گیاهان استفاده کنید.

در مورد مبلمان هم سعی کنید از مبل های راحتی که برای مطب مناسب می باشد استفاده کنید.

  • اتاق انتظار

این اتاق فضایی است ممکن است بیمار زمان طولانی را در آنجا سپری کند بنابراین باید شرایط آسایش و سرگرمی فراهم شود و اگر به درستی طراحی نشود ممکن است در بیمار باعث ایجاد استرس شود پیشنهاد می شود که انواع مجلات یا تلویزیون و یا سیستم پخش موسیقی ، گل و گیاهان و آثار هنری در این اتاق استفاده کنید و فضا را از یکنواختی درآوردید.

  • رنگ لابی انتظار

پیشنهاد می شود که رنگ دکوراسیون داخلی سالن انتظار را با رنگ اتاق درمان با هماهنگی کامل انتخاب کنید با این روش اندازه چشمگیری استرس را از بیمار دور می کنید مراجعه کنندگان روانشناسی اغلب دارای مشکلات روحی می باشد بنابر این بهتر است بیمار را از مواجهه با مکان های ناشناخته و مختلف دور کنید برای این کار بهترین راهکار انتخاب رنگ هماهنگ در اتاق انتظار و اتاق پزشک می باشد تا بیمار بیشتر احساس راحتی کرده و به فضا عادت کند.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات