طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

رشته معماری

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 10 دی 1398 در ساعت 12 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان و دانش آموزان پس از پایان تحصیلات مدرسه ، انتخاب رشته دانشگاهی مناسب است . برای اینکه بتوانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید باید با آگاهی کامل از شرایط و ویژگی های آن رشته دست به انتخاب بزنید . یکی از این رشته های دانشگاهی که علاقه مندان زیادی را برای تحصیل در آن دارد ، رشته معماری است . معماری یک هنر است و جز هنر های هفتگانه به شمار میرود و میتوان گفت یک معمار ، هنرمند است  و دروس دانشگاهی آن ترکیبی از ریاضی و هنر است و برای افرادی که به فضاهای هنری علاقه دارند میتواند رشته ی مناسبی باشد .  برای این که این رشته را انتخاب کنید باید بدانید که یک معمار باید پر از ایده ، ذوق هنری ، خلاقیت ، تخیل و تفکر قوی باشد .

معماری چیست

معماری هنر ساخت یک بنا یا یک فضای شهری است . معماری برای پاسخ گویی به نیاز انسان برای داشتن سرپناه ایجاد شده است . معماری میتواند آنچه که ما به دنبالش هستیم و رویای افراد برای منازلشان را به حقیقت بدل کند و کیفیت فضایی را در بیرون و خارج ساختمان برای افراد به ارمغان آورد . معماری رشته ای است که امروزه با هنر های دیگر مانند جامعه شناسی ، روان شناسی ، فلسفه ، جغرافیا ، اقتصاد و ... سر و کار دارد و با هماهنگی با تمام آنها میتواند یک فضا را به زیبایی هر چه تمام تر خلق کند .

تفاوت رشته معماری با عمران

شاید خیلی ها قبل از آشنایی با رشته معماری ، آن را با مهندسی عمران یکی بدانند . اما این دو رشته با این که در یک سری از مسائل با هم اشتراک دارند ولی تفاوت های بسیاری نیز دارند . اگر بخواهیم به طور ساده تفاوت این دو رشته را بیان کنیم باید بگوییم که مهندسی عمران در بازسازی ساختمان و بازسازی منزل  در زمینه اسکلت سازه ، مقاومت تیر ها و ستون ها ، پی و فونداسیون و به طور کلی سازه ساختمان فعالیت دارد اما مهندس معمار وظیفه طراحی نقشه ها ، طراحی نمای ساختمان ، طراحی دکوراسیون داخلی را بر عهده دارد .میتوان گفت تمام ایده هایی که باعث میشود فضای زندگی افراد و دکوراسیون داخلی منازل در حد بالا و ممتازی اجرا شود و کیفیت زندگی افراد را از لحاظ زیبایی شناسی و عملکردی بودن فضا افزایش دهد بر عهده مهندس معمار است .

وظایف مهندس معمار

در شرکت معماری  باید نقشه ها را تهیه و طراحی کند . نقشه ها شامل نقشه های سازه و نقشه های معماری است .  نقشه های معماری نیز شامل طراحی پلان های ساختمان در تمام طبقات ، برش ها ، نماهای ساختمان ، طراحی دکوراسیون داخلی با طراحی فضاهای مختلف خانه ، استفاده از رنگ و متریال ، عناصر و جزئیات ، انتخاب مبلمان و تمام مواردی که مربوط به فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان است .

دروس رشته معماری

رشته معماری دارای دروس پایه و دروس اصلی است . دروس پایه که پیش نیاز دروس اصلی هستند باید در ابتدا آموخته شوند تا بتوانیم دروس اصلی را مطالعه کنیم  . دروس پایه این رشته شامل درس های هندسه کاربردی ، ریاضیات ، درک و بیان محیط ، هندسه مناظر ، درس های تئوری بیان معماری ، کارگاه مصالح و مقدمات طراحی معماری است . دروس اصلی این رشته نیز شامل آشنایی با معماری جهان و معماری معاصر ، برداشت از بناهای تاریخی ، نقشه برداری ، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ، ایستایی ، مقاومت مصالح ، سازه های بتنی و فلزی ، متره و برآورد ، مصالح ساختمانی ، روستا ، طراحی فنی ، تحلیل فضاهای شهری و طرح های معماری که مهم ترین درس این رشته به حساب می آید .

گرایش های کارشناسی ارشد رشته معماری

در مقطع کارشناسی ارشد این رشته عبارت است از معماری – معماری ، معماری منظر ، تکنولوژی ، معماری و انرژی ، مرمت بناهای تاریخی و مدیریت پروژه و ساخت .

بازار کار رشته معماری

بعد از فارغ التحصیلی در این رشته ، افراد میتوانند در زمینه های زیر مشغول به کار شوند :

طراحی یک ساختمان از صفر تا صد

مدیریت و سرپرستی دفاتر مشاوره معماری

مدیریت کارگاه ساخت و اجرا

نظارت بر روند اجرای پروژه ساختمان سازی به عنوان مهندس ناظر و ...

طراحی فضاهای شهری و تدریس در رشته معماری به عنوان استاد

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات