طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

تناسبات در طراحی و بازسازی نما ساختمانی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همه ما میدانیم که طراحی و بازسازی نمای ساختمانی بیانگر ماهیت و ویژگی های اصیل و پرستیژ یک ساختمان محسوب میشود . به همین دلیل است که با بیشتر شدن اطلاعات مردم و افراد جامعه به موضوع نما ساختمان و اهمیت فراوان آن باعث شده است که به فکر بازسازی ساختمان و طراحی اصولی و متناسب نمای خود بپردازند . در طراحی و بازسازی نما انواع و سبک های مختلف و متفاوتی وجود دارد که میتوان از سبک های طراحی نمای مدرن ، نمای کلاسیک به عنوان دو سبک اصلی و دیگر سبک هایی که جز زیرمجموعه های این سبک ها محسوب میشوند مانند نمای مینیمال و نمای ارگانیک نام برد ولی در تمام این سبک های طراحی و اجرای نما باید اصول اساسی را رعایت نمود که یکی از این فاکتور های مهم ، رعایت تناسبات درست در طراحی نما میباشد ، تناسبات بین اجزای مختلف و بخش های گوناگون نما و همچنین هماهنگی و متناسب بودن طراحی با ماهیت و شخصیت و کاربری ساختمان از مواردی هستند که در صورت رعایت نشدن نمای ساختمان به کلی فاقد ارزش معماری میشود و زیبایی و جذابیت خود را از دست میدهد .

همانطور که در تمام مقالاتمان به این موضوع اشاره داشتیم نمای ساختمان اولین و از مهمترین بخش هایی است که در نظر مخاطب پدیدار میشود و در جذب آنها تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل است که اهمیت نمای متناسب بسیار بالا میباشد مخصوصا در ساختمان های تجاری و اداری که باید تاثیر خوبی بر مشتری و ارباب رجوع داشته باشند . در قدم اول برای طراحی یک نمای ساختمان باید به نوع کاربری و فعالیتی که در آن رخ میدهد توجه داشته باشید طراحی و بازسازی نماهای اداری و یا تجاری بسیار متفاوت با نماهای مسکونی میباشد و همین رعایت تفاوت ها و تناسبات مخصوص در ساختمان های مختلف است که نمای ساختمان شما را ممتاز میکند .

برای رعایت تناسبات دقیق در طراحی نما ساختمان باید به نکات مهم و اساسی دقت داشته باشید  که ما در شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان هیرادانا سعی میکنیم در این مقاله نگاهی کوتاه و اجمالی به این مسائل داشته باشیم و شما را بیشتر با این روند آشنا کنیم :

1. پرستیژ خاص ساختمان شما

دسته بندی ساختمان های شهری میتواند بسیار گسترده و جامع باشد ولی اگر به طور خلاصه و کلی بخواهیم آنها را طبقه بندی کنیم میتوان ساختمان ها را در چند گروه اصلی تجاری ، اداری ، مسکونی و فرهنگی تقسیم بندی کرد . برای طراحی و اجرای نمای ساختمانی نوع بازسازی و طراحی نما در هر یک از این ساختمان ها متفاوت میباشد . شهرداری هر منطقه ضوابط و مقررات خاص و ویژه ای برای طراحی نمای هر یک از این ساختمان ها دارد که بر اساس این ضوابط سیمای شهری و جلوه آن از بین نرود . ولی شما میتوانید که المان و عنصر معماری جدید و نویی را به طراحی ساختمان خود اضافه کنید این مسئله باعث متمایز و شاخص شدن ساختمان شما کمک میکند و به نوعی ساختمان شما را برند میکند که این مسئله در ارزش اقتصادی ملک شما بسیار ارزشمند است .

2. تناسب بین طراحی داخلی و طراحی نما

در گذشته طراحی دکوراسیون منزل و یا طراحی دکوراسیون اداری و طراحی نما ساختمان بدون توجه به همدیگر طراحی و اجرا میشدند . ولی امروزه اهمیت بالای طراحی نما با رعایت تناسبات بین نما و معماری و طراحی داخلی بسیار مهم است و این موضوع یکی از اصلی ترین مسائل در طراحی نما شده است . برای رسیدن به این موضوع میتوانید از متریال های گوناگون و تناسب بین آنها استفاده کنید .  به این طریق میتوانید تناسبی درست میان طراحی داخلی و طراحی نما برقرار کنید . سبک طراحی هم بسیار مهم و حائذ اهمیت است اگر طراحی داخلی به شکلی کلاسیک صورت گرفته باشد حتما نمای ساختمان شما هم باید دارای طراحی و اجرای نمای کلاسیک باشد . هرچه میزان این تناسبات در ساختمان شما بیشتر باشد جذابیت و زیبایی ساختمان شما بیشتر میشود و همچنین ارزش مالی ساختمان شما افرایش میابد .

3. رعایت تناسبات شهری

شاید این بخش از تناسبات نسبت به دیگر اصول تناسباتی در نما راحت تر باشد برای رسیدن به تناسبات صحیح شهری تنها کافی است که تسلط لازم را بر اصول و مبانی ضوابط و مقررات شهرداری ها را در رابطه با طراحی نما را داشته باشید . برای رسیدن به طرحی درست و بجا میتوانید از ساختمان های مجاور ملک خود الهام بگیرید و ایده هایی از هر یک از آنها را جمع آوری کنید و در اختیار طراح و معمار نمای خود بگذارید با این کار لطمه ای به تناسبات شهری و منطقه خود وارد نمیکنید و راحت تر میتوانید تاییدیه شهرداری را برای طراحی و اجرای نمای خود بدست بیاورید ، ولی باید دقت داشته باشید که طراح و معمار شما ذوق و دانش و تجربه خوبی در طراحی نما داشته باشد تا بتواند با استفاده از این محدودیت ها و المان های طراحی یک طرح خاص و یونیک و مختص به ساختمان شما را طراحی کند .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات