طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

اهمیت و نکاتی درباره طراحی نما در ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 9 فروردین 1399 در ساعت 9 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی نمای ساختمان آخرین موردی است که در طراحی به آن پرداخته می شود با این حال اولین چیزی است که در ساختمان دیده می شود و به عبارتی هویت اصلی ساختمان به حساب می آید. یک نمای موفق نمایی است که علاوه بر زیبایی در حفظ انرژی نیز مؤثر باشد. برای آشنایی بیشتر با اهمیت طراحی نما همراه ما در شرکت معماری  هیرادانا باشید.

همان طور که گفته شد طراحی نما یک قسمت مهم درساختمان به حساب می آید زیرا طراحی نما معرف شخصیت مالک و کسانی است که در آن ساختمان زندگی می کنند.همچنین می تواند نشان دهنده ی موقعیت مکانی و نوع کاربری آن ساختمان باشد.

امروزه با گسترش شهرها و افزایش تمایل افراد به شهرنشینی ، طراحی نمای ساختمان به یک کار تخصصی و پر طرفدار تبدیل شده است برعکس گذشته که نمای ساختمان ب اندازه ی امروز اهمیت چندانی نداشت. همچنین علاوه بر شهرها ، در ویلاها نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

ویژه ترین نکات در طراحی نمای ساختمان

اهمیت و نکاتی درباره طراحی نما در ساختمان

اجرای نمای ساختمان  بسته به شرایطی از جمله مکان قرار گیری ساختمان ها و کاربری آن ها متفاوت است.

به طور مثال نمای ساختمان در یک منطقه صنعتی با نمای ساختمان منطقه ی گرمسیری تفاوت دارد و در هرکدام از مصالح متفاوتی استفاده می شود.شرایط محیطی از جمله شرایط آب وهوایی ، زلزله خیز بودن منطقه ، باد و طوفان ، نزدیکی به گسل و... از جمله عوامل تاثیر گذار در طراحی نما هستند.

نما می تواند به عنوان عایق و پوششی در برابر صوت عمل کند.از آن جایی که ممکن است ساختمان ما در مکان شلوغی مثل مرکز شهر و یا در حاشیه بزرگراه قرار داشته باشد ، استفاده از نمای مناسب می تواند علاوه بر زیبایی عایق صوتی خوبی برای ما به حساب آید.

همچنین نمایی که اصولی طراحی شده باشد می تواند عایقی در برار تاثیرات جوی از جمله سرما و گرما باشد.

اهمیت و نکاتی درباره طراحی نما در ساختمان

یکی از دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان این است که نمای ساختمان یکی از نماهای موجود در شهر می باشد پس زیبا بودن یا زشت بودن آن میتواند بر کل محل تاثیر بگذارد.

همان طور که در ابتدای متن گفته شد نمای موفق علاوه بر زیبا بودن مانع هدر رفتن انرژی می شود که این مستلزم استفاده از مصالحی با ضریب انتقال حرارتی کم تر است.

نمای یک ساختمان باید بتواند ارتباط بین داخل و خارج ساختمان را به درستی برقرار کند.بهره بردن از مناظر بیرونی ساختمان در داخل ساختمان و همچنین ورود نور خورشید از بیرون به داخل ساختمان نیز ، نمومه هایی از این ارتباط هستند.

یکی از موارد بسیار مهم که در طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به آن توجه ویژه ای کرد رعایت نکات ایمنی است.شاید برخی معماران نا آگاه برای صرفه جویی در هزینه و زودتر انجام شدن کار، این مورد را نادیده بگیرند اما به خطر انداختن جان دیگران ارزش انجام چنین کارهایی را ندارد.

یکی از نکاتی که جان عابران را به خطر می اندازد سست بودن مصالح نما است. برای جلوگیری از افتادن نمای سنگ از اسکوپ استفاده می شود و در بقیه موارد مصالح ساختمانی به کار رفته در نما از هر نوعی که باشند باید به بدنه ساختمان پیچ شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی نمای مسکونی نباید تضاد زیادی با سایر ساختمان های اطراف ایجاد کرد. هرچه طراحی نماها به هم نزدیک باشند به لحاظ بصری حس بهتری را برای افراد ایجاد می کنند.همچنین هویت بومی را نادیده نگیرید.

و در آخر هزینه ی طراحی نما به عوامل زیادی وابسته است. ازجمله آن ها     می توان به متراژ ساختمان ، متریال و مصالح انتخابی ، تعداد برهای ساختمان یعنی شرقی ، غربی ، جنوبی ، شمالی و در صورت خواسته ی کارفرما نورپردازی اشاره کرد.

اهمیت و نکاتی درباره طراحی نما در ساختمان

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات