طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع کف پوش در ساختمان 3

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 25 خرداد 1399 در ساعت 17 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در ادامه دو مقاله قبلی در خصوص انواع کفپوش های ساختمانی و کفپوش های فضاهای مرطوب در این مقاله به بررسی دیگر انواع کفپوش های ساختمانی میپردازیم .

بخش با بخش هایی که با آب و رطوبت های داخل ساختمان در تماس نیستند.

انواع کف پوش در ساختمان

در این بخش حق انتخاب متریال گوناگون  زیاد است.بطور کلی در صنعت ساختمان متخصصین می کوشند تا از بار مرده ساختمان بکاهند قسمتی از این وزن مربوط به کف پوش می باشد.در این فضا ها تاسیسات مکانیکی زیادی از کف رد نمی شوند شاید تنها لوله های مربوط به بخش گرمایشی رد شده باشند که چون تنها در نیمی از سال فعال هستند عمر بیشتری دارند پس نسبت به بخش قبل در صورت صحیح کار شدن شاید تنها به دلیل تغییر دکوراسیون نیار به تغییر داشته باشند  و چون درصد عظیمی از زیبایی فضا را بر عهده دارند ارزش هزینه کردن را دارد.در سال های نه چندان دور با توجه به فرهنگ کشور عزیزمان بیشتر فضای کف خانه ها را با فرش بی نظیر ایرانی پر می کردند و چون بیشتر فضا ها را فرش می پوشاند هزینه کردن برای کف کاری غیر معقول می نمایید . پس بعد از زیر سازی با سیمان کاری تراز می کنند یا موزاییک نصب می کنند و روی آن موکت نصب میکنند و روی موکت فرش انداخته می شود. ولی امروزه با توجه به اجرای انواع سبک های معماری گوناگون شرایط متفاوت شده است.مثلا در طراحی داخلی کلاسیک استفاده از سنگ، طراحی مدرن استفاده از سرامیک و فرآورده های چوبی و... لحاظ می شود.برای فضای اداری علاوه بر اینها از کفپوش موکت و اپوکسی استفاده می شود.در فضای صنعتی استفاده از موزاییک ، کف کاذب ،سنگ ، اپوکسی کف فلزی و کفپوش های پی وی سی مرسوم است.در اتاق های سرور و شبکه بعلت تاسیسات زیاد و نیاز به بازبینی مداوم بهترین پیشنهاد استفاده از کف کاذب می باشد.

از نظر مقایسه ای سرامیک های با ابعاد بزرگ بند های کمتری ایجاد می کند و جلوه خاصی به فضای ما می دهند از نظر هزینه مناسب هستند و نصب نسبتا آسانی دارند (یا بصورت چسبی یا ملاتی) هنگام نظافت راحت تمیز می شوند، پس  از نصب احتیاجی به پوششی ندارند و از نظر وزنی مناسب هستند و واکنشی با آب نمی دهند، در مقابل حرارت تا حد زیادی مقاوم هستند از نظر جذب آب شرایط مطلوبی دارند  و هنگام تخریب حجم نخاله بالایی ندارندولی معمولا بعد از مدتی آن طرح قدیمی شده و نمی توان مشابه آن را پیدا کرد، همچنین مرمت آن کمی سخت است .ضمنا بعد از چندین سال به مرور کدر می شود و حالت اولیه خود را از دست می دهد . برای فضاهای پر تردد مناسب نیستند و راحت ترک میخورند و خط و خش بر سطح آن پدیدار می شود. احتمال سر خوردن همیشه وجود دارد همچنین یکبار مصرف هستند.این ویژگی ها باعث می شود که برای فضاهای مسکونی مناسب باشد.

سنگ ویژگی ها مشترکی با سرامیک دارد با این تفاوت که هزینه بیشتری دارند و سنگین تر هستند .همچنین به راحتی نمی شکنند و سخت تر هستند و بعد از مدتی استفاده و کدر شدن می توان با ساب زدن دوباره نو شوند (نکته:ساب زدن باعث می شود بند های سنگ کنده شود و بایستی دوباره بند کشی شوند) .معمولا میتوان هنگام تخریب سنگ ها را سالم جدا کردولی در صورت عدم نیاز حجم نخاله بالا و سنگینی دارند.با توجه به نکات فوق از نظر کاربردی در فضاهای اداری و تجاری، پارکینگ و مشاعات کاربرد دارند و از نظر طراحی مناسب سبک های کلاسیک هستند.

انواع کف پوش در ساختمان

لمینت،پارکت و لمینت پارکت در دکوراسیون داخلی از نظر قیمتی ، ابعادی و جنسی با هم تفاوت هایی دارندلمینت ارزان تر و پارکت گران تر هستند، بطور کلی این گروه در مقابل آب واکنش می دهند به اصطلاح باد یا تبله می کنند.وزن سبک،نشکستن ب اثر ضربه ، نصب آسان جلوه گرما بخش چوب، عدم انتقال دما، گرم کردن فضا،مرمت آسان، اصطکاک مناسب در برابر سر خوردن، سهولت در تمیزی (با استفاده از طی با محلول نمک آبلیمو و 90 درصد آب نمناک شوند)،کدر نشدن به مرور زمان اگر رسیدگی صحیح شود، امکان فصل و نصب مجدد آن در صورت استفاده از متخصص و پیدا شدن مورد مشابه از مزایای این دسته می باشد. ولی در مقابل آتش سوزی مقاوم نیستند و سوختگی سیگار، زغال و... از روی آن پاک نمی شود، از نظر نظافت کمی سخت تر است در صورت نصب توسط نیروی غیر متخصص و اجرای نادرست سایلنت فوم هنگام تردد صدا می دهند، راحت تر از سنگ و سرامیک آسیب می بنینند، در مقابل بعضی از رنگ دانه ها آسیب پذیرند و در صورت آسیب های عمیق بلااستفاده هستند.با توجه به فوق برای فضاهای تجاری کم تردد و مسکونی بسیار مناسبند.

همانطور که گفته شد در سالهای نه چندان دور استفاده از موکت بسیار رایج بود ولی موکت ها دارای تنوع رنگی بسیار پایین بودند و کیفیت مناسبی نداشتند و همین باعث شده تا ذهنیت مطلوبی نسبت به موکت وجود نداشته باشد غافل از این که امروزه در داخل ایران شرکت های بسیار قوی در زمینه تولید موکت باشند که از نظر کیفیتی و تنوع شرایط مناسبی دارند.موکت ها امروزه تنوع زیادی دارند و همانند گذشته بی کیفیت و ارزان نیستند.کما اینکه حتی بعضی از موکت های دکوراسیون اداری موجود در بازار از سنگ های با کیفیت هم گران ترند.نصب آسان، مقاوم در برابر تردد، خط و خش ، وزن بسیار سبک، امکان استفاده مجدد، تمیزی آسان، امکان مرمت آسان،نشان ندادن کثیفی،(در بعضی از موکت ها) مقاوم در برابر سوختن و رنگدانه ها و سر نخوردن انتخاب موکت را برای فضاهای اداری مناسب می کنند.کما اینکه در برخی کشور ها استفاده ار موکت در فضای مسکونی رایج است.

انواع کف پوش در ساختمان

اپوکسی پایه رزینی با هاردنر یکی از کفپوش هایی که به تازگی مرسوم شده در مقابل آتش، خط خش ، رنگ دانه و آب مقاوم هستند و وزن مناسبی دارند و مناسب فضاهای پرتردد هستند ولی از نظر نصب دشوار هستند سطح صیقلی دارند،گران هستند و یکبار مصرف هستند در فضاهای تجاری، اداری و مشاعات مناسبند.برای اطلاعات بیشتر از این کفپوش و نمونه های کار بیشتر با گروه هیرادآنا همراه باشید.

پیشنهاد شرکت معماری هیرادانا استفاده در فضا های مسکونی زیر 80 متر استفاده از لمینت، از 80 الی 200 استفاده از سرامیک های با حداقل ابعاد 50*50، فضاهای بالای 200 متر با سبک طراحی کلاسیک استفاده از سنگ می باشد.در فضای اداری  استفاده از موکت های اداری با توجه به کمتر مشخص شدن کثیفی ، سهولت در تردد و آسیب ندیدن کفپوش بر اثر ضربه  می باشد.در فضاهای تجاری استفاده از لمینت یا سنگ توصیه گروه ما می باشد.

بخش یا بخش هایی که با هوای بیرونی در تماسند.

انواع کف پوش در ساختمان

گفتن این نکته لازم است که بدیهی است منظور ما فقط برای کاربری های داخلی است و مورد صحبت ما فضاهای پارکینگ و پارک و غیره نیست.این فضاها شامل حیاط خلوت (برای طبقه اول) ، بالکن و بعضا فضاهای گلخانه ای می باشد.

این فضا چون با شرایط جوی در تماسند بایستی در مقابل باران تغییر شکل ندهند پس استفاده از پارکت، لمینت و لمینت پارکت مناسب نیست چون تبله می کنند. در این فضاها در معرض اجسام سنگین و نوک تیز قرار می گیرند، پس استفاده از سرامیک توصیه نمی شود،اگر این فضا روباز باشد استفاده از سنگ بدلیل سر بودن جایز نیست.با توجه به توضیحات فوق استفاده از سنگ، موزاییک ، چمن مصنوعی، ترمو وود و چوب پلاست مناسب است ولی در صورت روباز بودن سنگ انتخاب مناسبی نیست. همچنین در صورت آتش سوزی چمن مصنوعی و ترمو وود نمی توانند مناسب باشند. توصیه گروه ما در بازسازی و اجرای این فضاها استفاده از سنگ یا موزاییک می باشد.

10 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات