طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 18 فروردین 1399 در ساعت 11 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نتیجه نهایی یک پروژه طراحی تحت تاثیر جنبه های مختلفی می باشد که این تاثیر  می تواند منفی یا مثبت باشد که به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین المان های طراحی داخلی نورپردازی می باشد و نورپردازی می تواند تاثیرات متفاوتی در بازسازی منزل  داشته باشد. نورپردازی درست و طبق اصول می تواند بر زیبایی یک فضا تاثیر گذاشته و  از لحاظ بصری فضا را تقویت کند و نور پردازی اشتباه هم می تواند زیبایی یک فضا را کاملاً از بین ببرد. نور پردازی یک فضا به وسیله نور طبیعی و مصنوعی صورت می‌گیرد.

  • نور پردازی مستقیم

زمانی که در نورپردازی، نور و روشنایی به طور مستقیم به یک سطح برخورد می‌کند  و در نتیجه درخشندگی آن به دلیل جذب سقف یا دیوار ها از بین نمی‌رود ، نورپردازی مستقیم به وجود می اید. از نورپردازی مستقیم برای گرفتن نتیجه بهتر باید  برای محل کار مثل میز اداری و میز کار آشپزخانه و ... استفاده کرد.

نورپردازی مستقیم باید با احتیاط استفاده شود زیرا در غیر این صورت می تواند تأثیر منفی بر روی فضا بگذارد اگر نورپردازی مستقیم طبق اصول انجام نشود ممکن است سایه هایی سخت ایجاد کند که از نظر بصری فضا خسته کننده به نظر برسد. نکته مهم دیگر در این نور پردازی این است که از نورهای مستقیم نباید سطوحی مثل شیشه و آینه استفاده شود زیرا باعث می‌ شود که درخشندگی خیلی زیادی به وجود آید و انعکاس آن موجب آزار چشم میشود.

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

  • نور پردازی غیر مستقیم

از دیگر روش های نورپردازی می توان به نور پردازی غیر مستقیم اشاره کرد . این نوع نورپردازی هم می‌تواند در بازسازی ساختمان جنبه ‌های منفی و مثبت داشته باشد. برخلاف نورپردازی مستقیم در نورپردازی غیر مستقیم سیستم روشنایی منابع نور را به سطح دیگری هدایت می‌کند تا از این راه بتواند قسمتی از نور را جذب قسمت های دیگر کند و قسمت دیگر را در جهت مخالف انعکاس دهد بنابراین یک نور نرم ایجاد شده که مسلماً جنبه های زیبا شناختی بهتری خواهد داشت.

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

  • نورپردازی متمرکز

این نوع نورپردازی در طراحی داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است استفاده درست و اصولی از این نوع نورپردازی تاثیر بسیار خوبی در تقویت بصری می تواند ایجاد کند و مانند دیگر نورپردازی ها اگر نابجا و طبق اصول اجرا نشود می ‌تواند از لحاظ بصری حس نامناسب و غیره مطلوبی به افراد انتقال دهد. این نوع نورپردازی برای روشن کردن نقاط مورد استفاده قرار می گیرد در واقع دور پردازی متمرکز دارای منبع نوری است که به طور مستقیم بر شی برجسته مثل مجسمه یا نقاشی قرار می‌گیرد. از این نوع نورپردازی اغلب در فضاهای مسکونی و تجاری و موزه ها استفاده می کند. هنگام استفاده از این محلول پردازی ضروری می‌باشد که از لامپ‌های درست در شرایط متفاوت استفاده شود زیرا در این نوع نورپردازی نور مستقیم بعضی از لامپ ها موجب می شود که دمای بالا رفته و گاها باعث خراب شدن آن هم میشود

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

  • نور پردازی پراکنده

یکی از انواع نورپردازی که میتوان در دکوراسیون داخلی استفاده کرد نورپردازی پراکنده می باشد.  در این نوع نورپردازی جریان روشنایی قبل از ورود به فضا از یک عنصر پراکنده کننده عبور می کند )مثلا  یک صفحه آکریلیک و یا شیشه شیری) و در تمام جهت‌ها پراکنده می‌شود. در این سبک نورپردازی بخش عمده نور با بازتاب از دیوارها و سقف به سطوح مورد نظر برخورد می‌کند و به همین دلیل است که نور  پردازی  فضا به شیوه‌ای کاملا همگن و یکنواخت صورت می گیرد اما اگر از این روش به طور غیر اصولی استفاده شود، موجب تغییر در حالت سایه‌ها شود و تاثیر منفی بر روی طراحی بگذارد.

  • نور پردازی جلوه ساز

نورپردازی منابع نور در سقف داخل بعضی المان ها تعبیه می‌شود و به منظور برجسته‌ سازی خود نور مورد استفاده قرار  می ‌گیرد چشمگیر را در فضای داخلی به وجود می‌آورد. از این نوع نورپردازی در طراحی داخلی منزل  به صورت گچبری و در فضاهای بیرون به صورت نما طراحی می شود. از فاکتور هایی که می تواند بر این نوع نورپردازی تاثیر بگذارد می‌توان به میزان شدت نور و جهت تابش و محل قرارگیری اشاره کرد.

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

  • نور پردازی دیواری

 این سبک نورپردازی در ارتقای معماری داخلی برجسته کردن نما یک انتخاب مناسب است این نوع نورپردازی ، باریکه های نوری هستند که به وسیله یک سری نقاط نوری با جلوه نور پردازی خوش منظر و به اصطلاح نور شسته را روی سطوح ایجاد می‌کند.

انواع نور پردازی در بازسازی منزل

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات