طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

صفحه روی کابینت - انواع صفحه روکابینتی و مشخصات هر یک

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 3 خرداد 1402 در ساعت 13 : 43 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

صفحه کابینتی چیست؟

صفحه کابینتی قسمتی از کابینت محسوب میشود که روی بدنه کابینت قرار داده می شود و نقش میز کار را اجرا میکند و در دو حالت صفحات تک لب برای کابینت های متصل به دیوار و صفحات دو لب برای آشپزخانه های اپن که توانایی گردش 360 درجه به دور آنهاست، استفاده میشوند. اگر به دنبال بازسازی منزل خود هستید به صفحه روی کابینتی توجه خاصی کنید چرا که بخش اعظمی از زیبایی آشپزخانه و نیز فعالیت های داخل آشپزخانه را به خود اختصاص داده است. در کل صفحه رو کابینتی نوعی صفحه ساخته شده چوبی است که برای پوشش داخلی کمد ها و کابینت ها استفاده می‌شود.

صفحه-روکابینتی-2

چطور بهترین صفحه روی کابینتی رو انتخاب کنیم؟

همه ما میدانیم که یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش های یک آشپزخانه صفحه و پوششی است که بر روی کابینت ها قرار میگیرد و در اصل سطح کار ما در آشپزخانه را تشکیل میدهند. امروزه در بازار برای سنگ های کابینتی طیف گسترده ای از متریال ها و طرح ها وجود دارد که میتوانید با توجه به ویژگی هرکدام از آنها نوع مورد نظر برای خود را انتخاب کنید. برای صفحات رو کابینتی حتما نیازی به استفاده از گرانترین سنگ ها نیست و باید سنگ و متریالی را انتخاب کنید که با دیگر اجزای دکوراسیون آشپزخانه و طراحی داخلی شما دارای هارمونی و همخوانی کامل باشد. حال ما در شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا در این مقاله به معرفی چند مورد از سنگ هایی که برای روی کابینت و صفحات کابینتی استفاده میشوند میپردازیم و معایب و مزایای هر یک از این متریال ها را بررسی میکنیم. با هیرادانا آگاهانه تر صفحه رو کابینتی خودتون رو انتخاب کنید.

بازدید و مشاوره رایگان جهت طراحی کابینت و اجرای کابینت شما

09125754921

صفحه-روکابینتی-3

انواع صفحه کابینت

صفحات کابینتی از نظر جنس به انواع زیر تقسیم می شوند.

صفحه کابینتی چوبی

چوب های طبیعی از قدیم تا به امروز لوکس و لاکچری و گران قیمت ولی بسیار زیبا هستند و حس گرما و دلنشنی خاصی دارند. صفحات کابینتی چوبی از یک مرکب چوبی با یک لایه روکش چوب ساخته میشوند که معمولا از چوب صنوبر، بلوط، دخت سرو و یا گردو هستند. دارای قابلیت تعمیر و ترمیم و انعطلف بالا و عمر طولانی هستند. هزینه تولید صفحات چوبی معمولا بالاست و به مراقب زیادی در برایبر خراشیدگی نیاز دارد.

صفحه کابینتی سنگی

در دو نوع سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی میباشد که سنگ طبیعی برای کارفرمایانی که تمایل به استفاده از نوع طبیعی دارند، پیشنهاد فوق العاده ای است. سنگ مصنوعی نیز شامل کوارتز و کورین میباشد که زیبایی ها، قیمت ها و ویژگی های خودشان را دارند. در کل صفحات رو کابینتی سنگی جزو گران قیمت ها میباشند. بیشترین رنگ مورد پسند آن در دکوراسیون مدرن، رنگ مشکی و کرم شنی است که بسته به علاقه کارفرما به تم روشن یا تیره انتخاب میشود. اخیرا در دکوراسیون مدرن بیشتر از سنگ های دارک استفاده میشود. سنگ های کورین ایرانی برای کارفرمایان با بودجه کم ولی علاقه مند به سنگ انتخاب مناسبی است ولی کیفیت کمتری در مقابل برند های خارجی دارند.

صفحه-روکابینتی-4

مزیت صفحه روکابینتی کورین نسبت به سنگ طبیعی

میزان عمر و ماندگاری سنگ طبیعی به دلیل شیارها و نفوذ پذیری که دارد کمتر است و در مقابل آن کورین بسیار بادوام تر و مستحکم تر است.

صفحه کابینتی فلزی

از فلزاتی از جمله برنج، آهن، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ هستند. در دکوراسیون صنعتی و مدرن و در طراحی رستوران مدرن و نیز کافی شاپ ها بیشتر کاربرد دارند و رایج ترند. دارای درخشندگی و نیز مقاومت در برابر رطوبت و ضربه هستند و ضد آب میباشند. البته بسته به نوع فلز آنها در مناطقی با رطوبت زیاد ممکن است زنگ بزنند. در مقابل آتش سوزی و حریق نیز مناسب ترند. استیل نگیر، گران تر از استیل بگیر است و مقاومت بیشتری نیز دارد.

صفحه کابینتی شرکتی

صفحه رو کابینتی معمولا از چوب MDF یا HDF با کیفیت بالا ساخته می‌شود و دارای پوششی از نوع لمینت، ونیر یا پی وی سی می‌باشد. این پوشش‌ها به صورت چاپی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه می‌شوند که به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱- پوشش لمینت: این نوع پوشش بیشترین محبوبیت را دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است. این پوشش باعث افزایش مقاومت صفحه در برابر خراشیدگی، حرارت و رطوبت می‌شود.

۲- پوشش ونیر: این نوع پوشش از چوب واقعی تهیه شده و به دلیل ظاهر طبیعی و زیبا و نیز مقاومت در برابر خراشیدگی و حرارت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- پوشش پی وی سی: این نوع پوشش شباهت زیادی به پوشش لمینت دارد، با این تفاوت که باعث افزایش مقاومت صفحه در برابابر خراشیدگی، حرارت و رطوبت می‌شود و به دلیل هزینه کمتر، معمولا از آن در پروژه‌هایی با بودجه محدود استفاده می‌شود.

در مورد ضخامت صفحه رو کابینتی، باید گفت که این صفحه‌ها در ضخامت‌های مختلفی مانند ۱۶، ۱۸، ۲۲، ۲۵ و ۳۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. غالبا ضخامت 18 میلی متر جهت کمد ها استفاده میشود. اما بسته به نوع کار اگر نیازمند مقاومت بیشتر و جنس سنگین تری هستید، می‌توانید از صفحه‌های ضخیم تر استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به ظاهری خاص و منحصر به فرد، می‌توانید از صفحه‌های کابینتی با پوشش چوب طبیعی به کار ببرید که معمولا در ضخامت‌های ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

صفحه کابینت پی وی سی (pvc)

صفحه کابینت پی وی سی یا PVC یک نوع صفحه روکش دار است که با استفاده از چوب HDF یا MDF با کیفیت بالا تولید می‌شود. پوشش PVC از نوع پلی وینیل کلراید یا PVC است که به صورت پیوسته روی صفحه چوبی چسبانده می‌شود. مقاوت پایین در برابر ضربه و خیلی پایین در برابر حرارت دارند ولی ارزان قیمت ترند و به رطوبت مقاوم ترند. این پوشش در واقع شامل یک لایه PVC تزریق شده به صورت رول است که بر روی صفحه چوبی می‌چسبد.

صفحه کابینت پی وی سی قابل شستشو است و به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و خراشیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی به سه دسته تقسیم شود:

۱- پوشش مات: این نوع پوشش غیر براق و به صورت مات می‌باشد و مناسب کابینت‌های با سبک دکوراسیون صنعتی و مدن مناسب است.

۲- پوشش براق: این نوع پوشش باعث افزایش درخشش سطح کابینت می‌شود و برای کابینت‌های با سبک شیک و کلاسیک بینظیر است.

۳- پوشش چوبی: مشابه چوب طبیعی است و به دلیل نمای زیبایی که دارد، در کابینت‌های با سبک دکوراسیون روستیک و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه اس پی ال (spl) 

صفحه اس پی ال (SPL)، نوع دیگری از صفحات روکش دار است که در تولید کابینت‌ها و مبلمان‌ها استفاده می‌شود. این صفحه‌ها از یک مرکب چوبی با کیفیت بالا تشکیل شده‌اند که بر روی آن یک لایه روکش PVC به صورت پیوسته قرار گرفته است. SPL نسبت به صفحه کابینت پی وی سی بسیار باریکتر و رقیق‌تر است و ضخامت آن در حدود ۵ تا ۱۶ میلی‌متر است.

 

صفحه اس پی ال به دلیل دوام بالا مقابل رطوبت و خراش و نیز دمای بالا و وزن کم، ظاهر زیبا و خاص، قابلیت شستشو و نظافت راحت، کاربردی است. ضخامت معمول این صفحه‌ها بین ۵ تا ۱۶ میلی‌متر است، اما در ضخامت بیشتر هم قابل تولید است.

با توجه به معیار هایی که صفحه اس پی ال دارد، غالبا در پروژه‌هایی با بودجه کم و در ساختمان‌هایی که باید وزن مصالح کم باشد، استفاده می‌شود. با این حال، این صفحه‌ها برای پروژه‌هایی با سبک دکوراسیون صنعتی و مدرن نیز مناسب هستند.

صفحه ام دی اف (mdf) با روکش ملامینه

ام دی اف بسیار مقاوم در برابر حرارت و ضربه است. البته تا وقتی که روکش آن آسیب نبیند. ولی در ضخامت های متنوعی تولید میشود که در 3 و 5 سانتی متر رایج تر است که 3 سانتی آن ارزان تر ولی 5 سانتی مقاوم تر است.

آشنایی با چند نمونه صفحه روکابینتی

  • سنگ گرانیت

این نوع از سنگ ها از لحاظ بصری و جلوه بیرونی زیبایی خاصی دارند و یکی از زیباترین سنگ های موجود و قابل استفاده برای صفحات کابینت به حساب می آیند. گرانیت ها دارای رنگ های متنوع و طیف رنگی و طرحی بالایی هستند که دست شما را برای انتخاب از میان این تنوع گسترده باز میگزارند و میتوانید با توجه به کانسپت  و دکوراسیون آشپزخانه خود دست به انتخاب از میان انواع سنگ های گرانیت بزنید. از طرفی سنگ های گرانیت دارای مقاوت بالایی هستند و در مقابل حرارت هم، ضریب حرارتی بالایی دارند که میتوانید به راحتی ظروف داغ را بر روی آنها قرار دهید. با توجه به ظاهر بسیار زیبا و مقامت عالی که این نوع از سنگ ها دارند نسبت به دیگر متریال ها و سنگ های مشابه خود دارای قیمت بالاتری هم هستند. به همین دلیل باید در زمان انتخاب این نوع سنگ به میزان بودجه و هزینه ای که قرار است برای سنگ روی کابینتی صرف کنید دقت کنید.

صفحه-روکابینتی-5

  • سنگ کورین یا cps

این نوع از سنگ ها دارای جلوه و ظاهری کاملا صیقلی و درخشان هستند و سطحی صاف و کاملا بدون درز دارند. از ویژگی های بارز این نوع از سنگ ها میتوان به ضد آب و ضد خش بودن آنها اشاره کرد و در صورتی که شکستگی و یا صدمه ای به آنها برسد نیازی به تعویض کامل آنها نیست و میتوان به راحتی آنها را ترمیم و تعمیر کرد. این نوع از سنگها در مقابل حرارت هم دارای مقاوت بالایی هستند و میتوانید به راحتی ظروف داغ را بر روی آنها استفاده کنید. از طرفی دارای قابلیت شکل پذیری و ابزار زنی بالایی هستند که به شما این امکان را میدهند که بتوانید از آنها در فرم ها و اشکال مختلف استفاده کنید. تمام این ویژگی ها در کنار ضد باکتری بودن این نوع از سنگ ها و قیمت به مراتب پایین تر آنها نسبت به سنگ گرانیت محبوبیت سنگ کورین را تضمین کرده است.

صفحه-روکابینتی-6

  • سنگ کوارتز

این نوع از سنگ ها خصوصیات مشابه زیادی با سنگ های کورین دارند از جمله ضد باکتری بودن و ضد خش بودن آنها و همچنین قابلیت فرم پذیری و ابزار زنی خوبی دارند که به طراحان اجازه اجرای طیف گسترده ای از اشکال هندسی را میدهد. با این وجود این نوع از سنگ ها دارای معایبی هم هستند که میتوان از ترمیم ناپذیری و عدم تعمیر در صورت شکستگی نام برد که اگر به دلایلی این نوع از سنگ ها دچار شکستگی شوند باید به صورت کامل تعویض شوند. زیبایی این نوع از سنگ ها نسبت به سنگ کورین بیشتر است و از جلوه بهتری برخوردار هستند. همچنین در مقابل حرارت مقاوت بالایی دارند که تنها در مقابل سنگ های کورین ضریب حرارتی پایین تری دارند. قیمت این نوع از سنگ ها نسبت به سنگ های کورین بالاتر است .

صفحه-روکابینتی-7

  • سنگ مرمر

سنگ های مرمر به دلیل استفاده بالای آنها در گذشته به نوعی یک سنگ سنتی و کلاسیک به حساب می آیند که میتوان از آن برای طراحی و اجرای کابینت کلاسیک و آشپزخانه های کلاسیک استفاده کرد و همواره طیف گسترده از طرفداران را به خود جلب میکند. به طور معمول از رنگ سفید سنگ های مرمر برای صفحات کابینتی آشپزخانه ها استفاده میشود. خصوصیات و ویژگی های سنگ های مرمر نزدیک به سنگ های گرانیت است ولی نسبت به گرانیت درجه سختی پایین تری دارند و سریع تر خراش میبینند.

صفحه-روکابینتی-8

  • روکش لمینیت

این نوع از صفحات روی کابینتی و روکش ها از لحاظ کیفیت در پایین ترین درجه قرار دارند. این روکش ها در مقابل حرارت بسیار آسیب پذیر هستند و به هیچ وجه نباید وسایل و ظروف گرم و داغ بر روی آنها قرار دهید. با این وجود که قیمت این نوع از روکش ها بسیار پایین است ولی نباید از معایب آنها مانند مقاومت و کیفیت پایین در کنار خش پذیری بالا غافل بود.

صفحه-روکابینتی-9

ارزان ترین صفحه روی کابینتی چیست؟

در مرحله اول صفحات کابینتی پی وی سی با ضخامت 18 میلی متری و در مرحله دوم معمولا چوبی ارزان قیمت ترند. 

صفحه کابینتی 3 سانت

این صفحات معمولا بسیار ضخیم هستند و برای پروژه های خاص و سفارشی استفتده میشوند و نیز وزن کابینت ها بسیار بالا خواهد رفت پس باید در نظر گرفت که درست است که زیباتر و خاص و سفارشی هستند ولی سنگین ترند.

صفحه کابینتی 5 سانتی

به دلیل ضخامت زیاد این صفحات کابینتی معمولا برای کابینت های سنگین و بزرگ استفاده میشوند. در کل برای پروزهایی که محدودیت فضا و قیمتی ندارند با کاربرد صفحه کابینتی 5 سانتی شانس کیفیت و مقاوت بالاتری خواهیم داشت.

نتیجه گیری جهت بهترین صفحه روکابینتی

موارد نام برده شده از محبوب ترین متریال ها برای صفحات روی کابینتی هستند که طیف گسترده ای از بازار را به خود اختصاص داده اند. با این وجود متریال ها و سنگ ها و مصالح بازیافتی دیگری هم وجود دارد که میتوانید برای دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید، ولی پیشنهاد ما به شما مشاوره با گروه ها و شرکت های بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی مجرب و دارای تجربه ای است که آشنایی کاملی با متریال ها دارند و میتوانند بهترین نوع از صفحات کابینتی را با توجه به بودجه و کانسپت طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه تان به شما پیشنهاد کنند و میتوانند دست به اجرای کابینت آشپزخانه شما بزنند.

انواع صفحات روکابینتی، بهترین جنس صفحه روکابینتی، مقایسه صفحات روی کابینتی،قیمت صفحه روکابینتی، صفجه روکابینتی چوبی، صفحه روکابینتی شرکتی،صفحه روکابینت فلزی، خرید صفحه روکابینتی ارزان  

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات