طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

اصول و تکنیک های نورپردازی اتاق خواب

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اتاق های خواب برای همه ما بعد از یک روز کاری طاقت فرسا و سخت مانند یک مامن امن و راحت عمل میکنند . مکانی که میتوانید تنش ها و دغدغه های زندگی روزانه را دفن کنید و در تخت خواب خود استرس های ناشی از دنیای مدرن را از خود برهانید .

با این وجود نیازی به روشن سازی این مسئله نیست که تا چه میزان اتاق های خواب در زندگی ما تاثیر دارند و باید دارای یک فضای آرام و راحت باشند حتی ابعاد درست یک اتاق خواب بسیار مهم است که نباید بیش از اندازه کوچک باشد تا باعث عصبی شدن افراد بشود .

حال ما در شرکت بازسازی ساختمان و معماری هیرادانا سعی داریم در این مقاله نگاهی می اندازیم به چگونگی یک نورپردازی مناسب و صحیح برای اتاق خواب در بازسازی منزل و مسائلی از قبیل میزان حجم نوری مناسب ، هماهنگی طراحی و سبک بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی  با نورپردازی در اتاق خواب و ... بحث میکنیم .

یکی از فاکتورهای حفظ سلامتی استفاده درست و بجا از نور خورشید است ، خیلی از عوامل و بیماری های جسمانی از طریق کمبود نور خورشید برای ما اتفاق می افتند علاوه بر بیماری های جسمانی افسردگی و بی حالی از مشخصه هایی است که افراد در فضاهایی که نور خورشید ندارد و یا کم است حس میکنند . همچنین که هرچه میزان نور طبیعی در یک فضا بیشتر باشد دیگر نیازی به نورهای مصنوعی نیست و باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی میشود .

یک اتاق خواب و یک اتاق شخصی در عین اینکه باید در شب هنگام کاملا دنج و آرام و راحت باشد ولی در هنگام صبح باید غرق در نور شود و فرد را به حرکت و پویایی و شروع یک روز شاد تشویق کند .

هیچ نوع نور مصنوعی قابل مقایسه و با نور طبیعی نیست ، بهترین منبع نوری که سرشار از انرژی و شادی است خورشید است پس باید اجازه داخل شدن نور طبیعی و آفتاب را به دکوراسیون داخلی خانه خود و اتاق خواب بدهیم . شاید استفاده از شیشه های رفلکس دار امروزه تا حدی غیرقابل انکار باشد ولی این نوع از شیشه ها تا حد زیادی جلوی ورود نور طبیعی را میگیرند پس بهتر است تا حد امکان کمتر از این نوع شیشه ها استفاده کنیم .

به شکلی ایده ال شاید ما همیشه دارای نور طبیعی مناسب نباشیم مخصوصا در زمان های تاریکی هوا که نور طبیعی وجود ندارد ناچار به استفاده از نورهای مصنوعی میشویم . که بحث اصلی ما هم در این مقاله نحوه درست استفاده از نورهای مصنوعی است .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی یک اتاق خواب باید ماهیت و ویژگی هایی که این فضا داشته باشد را حفظ و تقویت کند به همین منظور نورپردازی باید آرام و ملایم باشد  و نورپردازی های شارپ با درخشش بیش از حد که باعث خیرگی چشم میشوند به هیچ عنوان در اتاق های خواب توصیه نمیشود . اتاق هایی که مساحت بالایی دارند و قسمت های طراحی شده و وسایل زیادی را در خود جای داده اند نورپردازی ها به شکل موضعی و ترکیبی از نورها  و لایه های اصلی و فرعی و ... شکل میگیرند .

اما در اتاق خواب های مدرن و کوچک لایه های نوری کمتری وجود دارد که نورپردازی به دو و یا سه لایه مختلف فرعی و اصلی تقسیم میشود . از گزینه های زیادی که برای نورپردازی اتاق های خواب وجود دارد میتوان به چندین مورد شاخص اشاره کرد . استفاده از نورهای رشته ای که بسیار ظریف و باریک هستند و در پایین و لبه دکورهای چوبی ، تخت و کمدهای دیواری استفاده میشوند و زیبایی خاصی را به محیط میدهند . همچنین میتوانید  با نورهای موضعی و تزیینی بر روی یک جسم خاص که مورد نظر شما است تاکید بیشتری داشته باشد و آن وسیله را در اتاق خواب خود شاخص کنید تا بیشتر به چشم آید . هر دو این موارد زمانی کارایی و بهترین عملکرد را دارند که بتوان به راحتی آنها را کنترل کرد به همین دلیل استفاده از کلیدهای جداگانه با قابلیت میزان شدت نور برای تمام این لایه های نوری لازم است .

در بازسازی ساختمان و بخش دکوراسیون داخلی اتاق خواب میتوان جدا از بحث خواب مکانی برای کار و انجام تکالیف روزانه باشد به همین دلیل نورپردازی مشخصی باید برای این فضا ها در نظر گرفت . همچنین خیلی از افراد تمایل به خواندن کتاب در تخت خواب و قبل از خواب دارند به همین دلیل نورپردازی مناسبی باید بر روی دیوار پشت تخت صورت بگیرد و دارای ارتفاع و رنگ مناسبی برای خوانش کتاب باشد .

یکی دیگر از مسائلی که باید برای نورپردازی مناسب به آن دقت کرد ارتفاع قرارگیری منبع نوری است و اینکه این منبع نوری قرار است به چه منظوری بتابد . برای مثال اگر منبع نوری برای کار و مطالعه تعبیه شده باشد باید ارتفاع مشخص و استانداری داشته باشد که باعث خیرگی و یا کم نوری نشود .

یکی از بخش های جدانشدنی یک اتاق خواب آینه است . آینه ها به دلیل عمق بخشیدن به فضا و همچنین رفلکت نوری مناسبی که دارند میتوانند به راحتی در روشنایی اتاق شما کمک کنند . همچنین آینه ها میتوانند به راحتی گرفتگی و کسالت یک اتاق خواب را از بین ببرند . همنطور که اشاره کردیم آینه ها میتوانند به راحتی نور را بازتاب بدهند پس برای اتاق های کوچک از آینه های بزرگ میتوان استفاده کرد تا اتاق از نظر بصری بزرگتر نشان داده شود .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات