طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی بیشتر با ویژگی های طراحی نمای کلاسیک

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شرکت طراحی نمای ساختمان هیرادانا با چندین سال سابقه در امر طراحی و اجرای نما و بلاخص بازسازی نمای ساختمان در سطح کشور در این مقاله سعی دارد تا از تجربیات و دانش خود در خصوص سبک طراحی و اجرای نمای کلاسیک مطالبی را برای شما گرده آوری کند که بتوانید بیشتر با این سبک خاص طراحی نما آشنا شوید .

در دنیای امروز طراحی نما ساختمان از عناصر جدایی ناپذیر در یک اثر معماری است و این نماهای ساختمانی است که بدنه شهری و جلوه شهری را میسازند . طراحی جداره بیرونی ساختمان و نما ساختمان درارای پیشینه و سیر تحول مخصوص به خود است .

سبک طراحی نما کلاسیک  که با نام نما رومی هم در ایران شناخته میشود یکی از سبک های پرطرفدار طراحی نما در ایران است با اینکه تاریخ مشخصی از ورود این سبک از نما در ایران وجود ندارد . با این وجود همانطور که اشاره کردیم این سبک بسیار پرطرفدار بوده و امروزه در بین کارفرمایان بسیار استفاده میشود .

شاید یکی از دلایل پرطرفدار بودن نما کلاسیک شاید نبود سبک خاصی برای برای نماهای ساختمانی در ایران است البته زیبایی ها و شکوهی که این سبک از نما دارد به جذب افراد کمک میکند .

اما اگر بخواهیم از ویژگی های طراحی نما کلاسیک صحبت کنیم بهتر است ابتدا از متریال غالب این سبک صحبت کنیم . سنگ های تراورتن روشن و کرم متریال غالب این نوع سبک نما هستند که از دوران یونان باستان از سنگ های سفید برای نمای بناها استفاده میکردند که علاوه بر اینکه سنگ باعث جلوه شاهانه میشود میتواند جزییات به کار رفته در نما را به خوبی نشان دهد و رنگ های روشن هم به این کار کمک میکنند. ولی یکی از مهمترین ویژگی های این سبک المانها و جزییاتی است که در طراحی نمای کلاسیک باید به آن توجه کرد و اگر این جزییات و المان ها را از نمای کلاسیک حذف کنیم در واقع دیگر یک نمای کلاسیک نداریم . این المانها را میتوان به چند گروه اصلی تقسیم کرد :

•          ستونهای بزرگ و با ارتفاع بلند

•          ستون های کوچک تزئینی در کنار ستون های بزرگ

•          استفاده از سرستونهای زیبا

•          استفاده از قوس های بزرگ و گیرا با نقش های برجسته بر روی آن ها

•          استفاده از کتیبه ها ، گلویی ها  ، هلال و قاب پنجره

•          تاج های بزرگ در مرکز و بالای ساختمان

البته استفاده کردن از همه این جزییات و المان ها دلیل بر زیبایی و طرحی مناسب و درخور سبک کلاسیک را ارائه نمیدهد بلکه چگونگی استفاده از این المانها و ترکیب و چیدمان آنها است که باعث زیبایی یک اثر میشود و فرق بین یک اثر معماری شده و غیر معماری شده را نشان میدهد علاوه بر بحث طراحی نمای کلاسیک مسئله بسیار مهم دیگر اجرای آن است که اگر طراحی هرچقدر هم شکیل و زیبا باشد اگر اجرای درستی برای آن انتخاب و از افراد متخصص استفاده نشود نتیجه پایانی کار به شدت بی ارزش میشود.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات